28 September, 2007

JAIS haramkan Wahhabi lagi...



Dipetik:
- http://www.jais.net.my/
- http://www.jais.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=467&Itemid=70

PROGRAM BICARA ISU SEMASA 2 1428H/ 2007M
Sep 12, 2007 at 09:02 AM
SELASA, 11 September 2007 - Bahagian Pengurusan Dakwah Jabatan Agama Islam Selangor telah menganjurkan Program Bicara Isu Semasa kali ke 2 yang bertempat di Dewan Annex, SUK Shah Alam. Program kali ini diadakan khas untuk guru-guru sekolah JAIS seluruh Negeri Selangor. Majlis penangguhan program telah disempurnakan oleh Y. B. Dato' Hj. Abdul Rahman Bin Palil, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Belia dan Mesra Rakyat Negeri Selangor. Sebanyak dua kertas kerja telah dibentangkan pagi ini oleh dua orang penceramah khas iaitu Yang Berbahagia Ustaz Mohd Rasyiq Bin Mohd Alwi dari Institut Pengajian Darul Hijrah dan Ustaz Rasyidi Jamil Bin Muhammad Arrashid, Penolong Pengarah Penyelidikan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia(JAKIM).

Kertas kerja pertama bertajuk Ahli Sunnah Wal Jama'ah telah dibentangkan oleh Ustaz Mohd Rasyiq Bin Mohd Alwi, Pensyarah di Institut Pengajian Darul Hijrah. Ancaman dan penentangan terhadap Ahli Sunnah Wal Jama'ah yang sebenar datang dari pelbagai sudut termasuk wuudnya ajaran-ajaran songsang, aliran-aliran baru yang menyimpang , keganasan yang terkeluar dari erti jihad, isu murtad dan sebagainya. Ini juga termasuklah golongan yang mengizharkan mereka bukan Islam seperti Yahudi dan Kristian mahupun golongan yang mendakwa sebagai Islam seperti puak Syiah, Wahhabiyah, Hizbu Tahrir, Ikhwanjiyyah(Khawarij), Islam Liberal, Sister In Islam dan banyak lagi. Ini merupakan ujian Allah terhadap mereka yang berpegang dengan aqidah Ahli Sunnah Wal Jama'ah di zaman kini supaya memperjuangkan sunnah (aqidah dan syariat). Ini berdasarkan hadith Nabi S.A.W yang diriwayatkan oleh Imam Baihaqi yang bermaksud:"Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku(aqidah dan syariatku) ketika rosaknya ummat ku, maka baginya pahala syahid" .

Di antara fahaman yang dikupas adalah Fahaman Wahhabiyyah iaitu ajaran yang diasaskan oleh Muhammad Bin Abdul Wahhab 1206H yang mendorong pengikutnya mengkafirkan umat Islam dan menghalalkan darah mereka . Saudara kandungnya Syeikh Sulaiman bin Abdul Wahhab sering memberi peringatan kepada umat Islam di zamannya agar tidak mengikut ajaran baru Muhammad bin Abdul Wahhab kerana ajaran itu menghina ulama' Islam serta mengkafirkan umat Islam. Bapanya juga iaitu Abdul Wahhab turut memarahi anaknya iaitu Muhammad kerana enggan mempelajari ilmu Islam dan beliau menyatakan kepada para ulama': " Kamu semua akan melihat keburukan yang dibawa oleh Muhammad bin Abdul Wahhab ini"-(AS- suhubul Wabilah 'Ala Dhoroihil Hanabilah cetakan Maktabah Imam Ahmad : ms 275). Menurut Mufti Mazhab Syafi'e Ahmad bin Zaini Dahlan 1304H yang merupakan tokoh ulama' Mekah pada zaman Sultan Abdul Hamid menyatakan dalam kitabnya Ad-Durarus Saniyyah Fir Roddi 'Alaf Wahhabiyah halaman 42: " Wahhabiyah merupakan golongan pertama yang mengkafirkan umat Islam 600 tahun sebelum mereka dan Muhammad bin Abdul Wahhab berkata: Aku membawa kepada kamu semua agama yang baru dan manusia selain pengikutku adalah kafir musyrik." Wahhabi bukan sahaja mengkafirkan umat Islam dan menghalalkan darah mereka tetapi turut membid'ahkan dan menghukum aqidah ulama' Islam sebagai terkeluar daripada Ahlus Sunnah Wal Jama'ah.

Fahaman ini menjadi kewajipan kepada ulama' untuk membongkar dan memperjelaskan memandangkan ramai orang Islam yang terkeliru dengan propaganda aliran ini. Aliran ini bertunjangkan kepada pemikiran Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim Al-Khariji(al-Jauzi) pada kurun ke tujuh hijrah. Aliran ini membawa konsep Bid'ah yang bercanggah dengan Jumhur Ulama'. Aliran ini membawa percanggahan dalam permasalahan aqidah iaitu:
1. Membawa Qaedah tauhid “Tiga T” yang tidak pernah wujud di dalam sejarah Ahlus Sunnah Wa al-Jama‘ah.
2. Membawa fahaman “Tajsim dan Tasybih”.
3. Menolak Sifat Dua Puluh.
4. Menghukum Syirik amalan tawassul, tabarruq, ziarah qubur dan isthtighathah.
5. Mengkafirkan ramai Ulama’-Ulama’ yang diperakui kebenarannya di antaranya Imam Abu Hassan al-Asy‘ari, perumus aliran Ahlus
Sunnah Wa al-Jama‘ah.
6. Mengelirukan faham Takwil , Ta‘til dan Tafwid.
7. Mendakwa dari golongan salaf.
8. Menta‘zimkan Nabi s.a.w membawa kepada syirik.


Terdapat juga percanggahan dalam furu' iaitu:
1. Menganggap talqin sebagai bid‘ah.
2. Mengganggap amalan tahlil, yasin bagi kenduri arwah sebagai bid‘ah yang haram.
3. Menganggap qunut Subuh sebagai bid‘ah.
4. Tidak ada qada’ bagi solat yang sengaja ditinggalkan.
5. Menggangap lafaz sayyiduna (taswid) dalam solat sebagai bid’ah.
6. Menggerak-gerakkan jari sewaktu tahiyyat awal dan akhir.
7. Menggangap doa beramai-ramai selepas solat sebagai bid’ah sesat.
8. Menyatakan bahawa doa, zikir dan selawat yang tidak ada dalam al-Quran dan Hadis sebagai bid’ah. Menganggap amalan bacaan Yasin pada malam Jumaat sebagai bid’ah yang haram.
9. Mengatakan bahawa sedekah pahala tidak sampai.
10. Menolak sambutan mawlid nabi; bahkan menolak cuti sempena hari Mawlid Nabi; bahkan yang lebih teruk lagi menyamakan sambutan mawlud nabi dengan perayaan Kristian bagi nabi Isa a.s.
11. Menolak amalan barzanji/marhaban/berdiri sewaktu selawat. Sufiyyah dianggap sebagai terkesan dengan ajaran Budha dan Nasrani. Sebahagian ulama’ mereka menyeru agar Maqam Rasulullah s.a.w dikeluarkan dari masjid nabawi atas alasan menjauhkan umat Islam dari syirik.
12. Menganggap amalan menziarahi maqam Rasulullah s.a.w, para anbiya’, awliya’, ulama’ dan solihin sebagai bid‘ah. Sering mengkritik aliran Sufi dan kitab-kitab Sufi yang mu‘tabar.

Kertas Kerja kedua pula bertajuk 'Ancaman Kristianisasi: Apakah tanggungjawab anda?' yang disampaikan oleh Ustaz Rashidy Jamil Bin Muhammad Arrashid dari JAKIM. Beliau memberi pendedahan serta penjelasan tentang yahudi dan kristian yang tidak pernah redha kepada muslim sampai bila-bila. Menurut Ilmu Geneologi(Salasilah/Keturunan) Nabi Ibrahim a.s adalah bapa kepada 3 agama iaitu Islam, Yahudi dan Kristian. Kehadiran Nabi Muhammad S.A.W telah disebut dalam kitab Taurat lagi. Beliau memjelaskan bagaimana nama Muhammad telah dihilangkan daripada kitab asal kepada beberapa versi tafsiran Taurat bahasa lain. Kaum Yahudi dan Kristian tidak menerima Nabi Muhammad s.a.w kerana baginda lahir dari Bani Ismail. Beliau turut menjelaskan kenapa Ismail tidak diterima dan hanya Ishak dianggap sebagai anak tunggal Ibrahim. Mereka mempercayai bahawa Ismail bukanlah anak Nabi Ibrahim yang sah. Disebut dalam kitab mereka bahawa Siti Hajar adalah wanita simpanan Nabi Ibrahim dan Ismail adalah anak zina. Adakah logik dan wajar kita percaya bahawa seorang nabi berzina? Di dalam ajaran Islam, kita mempercayai bahawa para nabi merupakan manusia terpilih yang memiliki keistimewaan dan darjat yang tinggi. Islam juga percaya bahawa Ibrahim mempunyai dua orang isteri iaitu Siti Sarah dan Siti Hajar. Terdapat banyak percanggahan tafsiran dalam versi-versi berlainan kitab mereka. Kini terdapat tafsiran baru di dalam versi Bahasa Melayu yang dinamakan 'Al-Kitab : Berita Baik'. Umat Islam di Malaysia haruslah berwaspada kerana mereka tidak akan berhenti berusaha untuk memurtadkan umat Islam. Kini dakyah mereka semakin berleluasa di Malaysia, dan telah wujud paderi Melayu pertama wujud di Malaysia. Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk menguasai dan mendalami Islam, menguatkan aqidah dan meningkatkan keimanan kepada Allah. Umat Islam harus lebih bersedia, berwaspada dan berusaha mengatasi ancaman tersebut demi Agama Islam.*

26 September, 2007

WAHHABI PAKSA UMAT ISLAM PAKAI SALIB KRISTIAN?



VIDEO BINBAZ DAN WAHHABI MEMPERSETUJUI SALIB KRISTIAN

Oleh: Abu Syafiq
Dalam video itu Abdul Aziz Bin Baz dan Wahhabi mengharuskan salib kristian. Selain Wahhabi bersama dengan Yahudi mereka turut berpegang dan menyebarkan akidah Krsitian iaitu Allah Duduk Atas Kerusi, juga disamping itu Wahhabi mengalakkan umat islam menerima simbul kristian iaitu salib Kristian kuffar.

Wahhabi dan Kristian mempunyai persamaan yang tepat dalam usul tauhid dan akidah iaitu berakidah Allah Penat Lalu Duduk Atas Kerusi.
MANAKAL AL-QURAN DAN HADIST NABAWI SYARIF YANG SOHIH TIDAK PERNAH MENYATAKAN ALLAH DUDUK.Wallaahi tidak pernah!

- Akidah ” Allah Duduk Atas Kerusi” Adalah Akidah Kristian Kafir :
Rujuk dalam website Kristian kafir : http://www.hesenthisword.com/lessons/lesson5.htm
lihat pada kenyataan Kristian:
عاشرا: ذكر عنه ما ورد عن الله في العهد القديم

Kristian kafir kata pada nom 7 :
“الله جالس على الكرسي العالي” (اش 6 :1-10) .
Kata kufur tersebut bermaksud :
"Allah Duduk Di atas Kursi Yang Tinggi”.

- Wahhabi tidak ketinggalan bersama-sama akidah Yahudi dan Kristian lantas Wahhabi berakidah yang sama sebijik seperti mereka. Lihat!.....:

Wahhabi Turut Membantu Menghidupkan Kekufuran Kristian Dengan Memalsukan Hadith Nabi :

DALAM KITAB WAHHABI BERJUDUL:
"FATHUL MAJID SYARH KITAB AT-TAUHID" KARANGAN ABDUR RAHMAN BIN HASAN AAL AS-SYEIKHDISOHIHKAN OLEH ABDUL AZIZ BIN ABDULLAH BIN BAZCETAKAN PERTAMA TAHUN 1992 BERSAMAAN 1413MAKTABAH DARUL FAIHA DAN MAKTABAH DARUL SALAM.
Cetakan ini pada mukasurat 356 yg tertera kenyatan kufur yg didakwa oleh Wahhabi sebagai hadis ( pd hakikatnya bukan hadis Nabi ) adalah tertera dalam bahasa arabnya berbunyi:

"IZA JALASA AR-ROBBU ‘ALAL KURSI".

Perkara kufur ini bererti : ” Apabila Telah Duduk Tuhan Di Atas Kursi “.


* Akidah Kristian Kata ” Allah Duduk Atas Kerusi” ..Wahhabi Pun Kata "Allah Duduk Atas Kerusi".

TETAPI AL-QURAN DAN HADITH SOHIH TIDAK PERNAH MENYATAKAN SEDEMIKIAN!

Wallahi tidak pernah!

Maka jelas bahawa akidah kufur mereka ini adalah sama.
Saudaraku sekalian bangkitlah menetang golongan kuffar ini.

25 September, 2007

WAJIB BERSATU&BERBAIK DENGAN YAHUDI: FATWA BINBAZ


( Bukti BinBaz Dan Wahhabi Menyuruh Serta Mengharuskan Berbaik&Bersatu Dengan Yahudi Secara Sementara Dan Berbaik&Bersatu Dengan Yahudi Secara Mutlak Selama-lamanya. Dipetik dari web Binbaz sendiri )

BINBAZ TOK GURU WAHHABI MENYURUH UMAT ISLAM AGAR BERBAIK DENGAN YAHUDI DAN MENGHARUSKAN AS-SULHU BERSATU DENGAN YAHUDI.

Oleh: Abu Syafiq 006-012-2850578
Sememangnya akidah Wahhabi mirip kepada Yahudi ini yang mendakwa Allah Duduk Di Atas Arasy dan kekadang itu akidah mereka berdua Allah Duduk Di Atas Kerusi berdasarkan dari kitab-kitab akidah mereka sendiri yang mewajibkan umat Islam bersama Yahudi bukan sahaja berkerjasama dan bersatu dengan Yahudi bahkan Wahhabi turut mengajak agar umat Islam berpegang dengan akidah Yahudi iaitu Allah Duduk Letih Di Atas Arasy.

Pembongkaran bahaya agama Wahhabi ini bukanlah suatu amalan nawafil yang kalau tinggalkan tak dapat pahala bila buat baru dapat pahala, akan tetapi mengawasi dan menjaga orang awam muslim daripada berpegang dengan agama Wahhabi ini merupakan suatu kewajipan yang tidak dapat dinafikan lagi berdasarkan erti dari puluhan hadith Nabi yang mengesa kita agar mengawasi ajaran songsang dan sesat antaranya sabda Nabi Muhammad yang bermaksud : " Selagi mana kamu mendapati kenyataan sesat orang yang fajir (sesat) maka nyatakan (awasi) kepada orang awam supaya mereka berjaga-jaga ". Al-Mustadrak.

BINBAZ DAN WAHHABI BERKERJASAM DENGAN YAHUDI
Fatwa Binbaz yang merupakan 'nabi' bagi golongan Wahhabi agar umat Islam bersatu dan berbaik dengan Yahudi adalah bertujuan agar umat Islam tidak menentang Yahudi bahkan mesti bersama-sama dengan Yahudi. Itulah natijah daripada fatwa Binbaz mengenai As-Sulhu berbaik dan bersatu dengan Yahudi. Kenyataan dan arahan Binbaz demikian mendapat tentangan hebat daripada ulama sedunia. Binbaz turut menentang Yusuf Qardawi yang mengutuk fatwanya tersebut.

Nah..! Ini lagi bukti yang jelas bahawa Binbaz dan Wahhabi menyuruh,mengharuskan dan mengalakkan umat Islam berbaik dan bersatu dengan Yahudi sedangkan Allah berfirman: " Yahudi dan Nasrani tidak akan sekali-kali redho (bersetuju) kepadamu sehinggalah engkau menurut agama mereka ".Baqarah 120. Kamu akan dapati mereka yang paling kuat permusuhannya dengan Islam adalah Yahudi.
Buktinya rujuk website binbaz sendiri :

http://www.binbaz.org.sa/index.php?pg=mat&type=article&id=568

Tertera kenyataan tersebut dari Abdul Aziz Bin Baz sendiri:
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد الصادق الأمين، وعلى آله وصحبه أجمعين، ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين، أما بعد:

فهذا إيضاح وتعقيب على مقال فضيلة الشيخ: يوسف القرضاوي المنشور في مجلة "المجتمع" العدد 1133 الصادرة يوم 9 شعبان 1415هـ، الموافق 10/1/1995م حول الصلح مع اليهود، وما صدر مني في ذلك من المقال المنشور في صحيفة "المسلمون" الصادرة في يوم 21 رجب 1415هـ جواباً لأسئلة موجهة إلي من بعض أبناء فلسطين، وقد أوضحت أنه لا مانع من الصلح معهم إذا اقتضت المصلحة ذلك؛ ليأمن الفلسطينيون في بلادهم، ويتمكنوا من إقامة دينهم.

وقد رأى فضيلة الشيخ يوسف أن ما قلته في ذلك مخالف للصواب؛ لأن اليهود غاصبون فلا يجوز الصلح معهم، إلى آخر ما ذكره فضيلته. وإنني أشكر فضيلته على اهتمامه بهذا الموضوع ورغبته في إيضاح الحق الذي يعتقده، ولا شك أن الأمر في هذا الموضوع وأشباهه هو كما قال فضيلته يرجع فيه للدليل، وكل أحد يؤخذ من قوله ويترك إلا رسول الله صلى الله عليه وسلم، وهذا هو الحق في جميع مسائل الخلاف؛ لقول الله عز وجل: {فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا}[1]، وقال سبحانه: {وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ}[2]، وهذه قاعدة مجمع عليها بين أهل السنة والجماعة.

ولكن ما ذكرناه في الصلح مع اليهود قد أوضحنا أدلته، وأجبنا عن أسئلة وردت إلينا في ذلك من بعض الطلبة بكلية الشريعة في جامعة الكويت، وقد نشرت هذه الأجوبة في صحيفة "المسلمون" الصادرة في يوم الجمعة 19/8/1415هـ الموافق 20/1/1995م، وفيها إيضاح لبعض ما أشكل على بعض الإخوان في ذلك.

ونقول للشيخ يوسف وفقه الله وغيره من أهل العلم: إن قريشاً قد أخذت أموال المهاجرين ودورهم، كما قال الله سبحانه في سورة الحشر: {لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا وَيَنْصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ}[3]، ومع ذلك صالح النبي صلى الله عليه وسلم قريشاً يوم الحديبية سنة ست من الهجرة، ولم يمنع هذا الصلح ما فعلته قريش من ظلم المهاجرين في دورهم وأموالهم؛ مراعاة للمصلحة العامة التي رآها النبي صلى الله عليه وسلم لجميع المسلمين من المهاجرين وغيرهم، ولمن يرغب الدخول في الإسلام.

ونقول أيضاً جوابا لفضيلة الشيخ يوسف عن المثال الذي مثل به في مقاله وهو لو أن إنساناً غصب دار إنسان وأخرجه إلى العراء ثم صالحه على بعضها، أجاب الشيخ يوسف: أن هذا الصلح لا يصح.

وهذا غريب جداً، بل هو خطأ محض، ولا شك أن المظلوم إذا رضي ببعض حقه، واصطلح مع الظالم في ذلك فلا حرج؛ لعجزه عن أخذ حقه كله، وما لا يدرك كله لا يترك كله، وقد قال الله عز وجل: {فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ}[4]، وقال سبحانه: {وَالصُّلْحُ خَيْرٌ}[5]، ولا شك أن رضا المظلوم بحجرة من داره أو حجرتين أو أكثر يسكن فيها هو وأهله، خير من بقائه في العراء.

أما قوله عز وجل: {فَلا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ}[6]، فهذه الآية فيما إذا كان المظلوم أقوى من الظالم وأقدر على أخذ حقه، فإنه لا يجوز له الضعف، والدعوة إلى السلم، وهو أعلى من الظالم وأقدر على أخذ حقه، أما إذا كان ليس هو الأعلى في القوة الحسية فلا بأس أن يدعو إلى السلم، كما صرح بذلك الحافظ ابن كثير رحمه الله في تفسيره هذه الآية، وقد دعا النبي صلى الله عليه وسلم إلى السلم يوم الحديبية؛ لما رأى أن ذلك هو الأصلح للمسلمين والأنفع لهم، وأنه أولى من القتال، وهو عليه الصلاة والسلام القدوة الحسنة في كل ما يأتي ويذر؛ لقول الله عز وجل: {لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ}[7] الآية.

ولما نقضوا العهد وقدر على مقاتلتهم يوم الفتح غزاهم في عقر دارهم، وفتح الله عليه البلاد، ومكنه من رقاب أهلها حتى عفا عنهم، وتم له الفتح والنصر ولله الحمد والمنة.

فأرجو من فضيلة الشيخ يوسف وغيره من إخواني أهل العلم إعادة النظر في هذا الأمر بناء على الأدلة الشرعية، لا على العاطفة والاستحسان، مع الاطلاع على ما كتبته أخيراً من الأجوبة الصادرة في صحيفة "المسلمون" في 19/8/1415هـ، الموافق 20/1/1995م، وقد أوضحت فيها أن الواجب جهاد المشركين من اليهود وغيرهم مع القدرة حتى يسلموا أو يؤدوا الجزية، إن كانوا من أهلها، كما دلت على ذلك الآيات القرآنية والأحاديث النبوية، وعند العجز عن ذلك لا حرج في الصلح على وجه ينفع المسلمين ولا يضرهم؛ تأسياً بالنبي صلى الله عليه وسلم في حربه وصلحه، وتمسكاً بالأدلة الشرعية العامة والخاصة، ووقوفا عندها، فهذا هو طريق النجاة وطريق السعادة والسلامة في الدنيا والآخرة.

والله المسئول أن يوفقنا وجميع المسلمين - قادة وشعوباً - لكل ما فيه رضاه، وأن يمنحهم الفقه في دينه، والاستقامة عليه، وأن ينصر دينه ويعلي كلمته، وأن يصلح قادة المسلمين ويوفقهم للحكم بشريعته والتحاكم إليها، والحذر مما يخالفها، إنه ولي ذلك والقادر عليه، وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وآله وأصحابه، وأتباعه بإحسان.


Soalan saya (Abu Syafiq):
Yahudi tidak meredhoi kita dan paling kuat permusuhan terhadap umat Islam..Ini firman Allah!
Maka mengapa pula kita diwajibkan oleh Wahhabi agar berbaik dan bersatu dengan Yahudi???! mengapa?! bukankah ini bukti yang kukuh bahawa Wahhabi adalah tentera Yahudi dalam umat Islam?.

Semoga Allah memberi hidayah Islam sebenar kepada Wahhabi ini.

www.abu-syafiq.blogspot.com

24 September, 2007

ALBANI KAFIRKAN UMAT ISLAM DI PALESTIN






ALBANI MENGKAFIRKAN UMAT ISLAM DI PALESTIN DAN MEWAJIBKAN MEREKA KELUAR DARI PALESTIN

Oleh: Abu Syafiq 006012-2850578.

Beginilah citarasa Wahhabi demi mengkafirkan umat Islam khususnya yang ditindas oleh sahabat karib Wahhabi iaitu Yahudi terhadap umat Islam di bumi Palestin.

Albani yang selalu diwar-warkan sebagai seorang yang tahu mengenai Ilmu Mustolah Al-Hadith dia ( Muhammad Nasiruddin Al-Bani ) yang mudah di sebut sebagai Al-Bani telah menghukum umat Islam yang kini berada di bumi Palestin sebagai KAFIR dan ditambah hukumnya oleh Albani sendiri bahawa WAJIB umat Islam yang berada di bumi Palestian untuk keluar dari tanah Dhoffah Al-Ghoribah Palestin dan dari kesemua bumi Palestian.

Rujuk kenyataan ulamak Wahhabi ini iaitu Al-Bani mengkafirkan umat islam di Palestian secara mutlak dan mewajibkan umat Islam keluar dari Palestin dalam Majalah Al-Liwa' Jordan keluaran tarikh 7/7/1993 m/s 16 dan dalam kitab AlBani sendiriberjudul "Fatawa Al-Bani" m/s 18 Jam'u 'Ukkashah Abdul Manan cetakan Maktabah At-Turoth dan jugan dalam rakaman ceramah AlBani dirumahnya pada tarikh 22/4/1993 serta surat khabar As-suhuf 1/9/1993.

Penghukuman Albani sedemikian menyebabkan ramai ulama Islam dan pemimpin Islam bangkit menentang diantaranya yang menentang Albani dalam permasaalahan ini adalah Dr. Solah Al-Kholidy yang menyatakan fatwa Albani tersebut merupakan percanggahan dengan As-Sunnah dan Islam itu sendiri. Begitu juga pemimpin Jordan Dr. Ali Al-Faqir Menteri Wizarah Alqouf Jordan turut menentang kenyataan Albani tersebut dan menyifatkannya sebagai YAHUDI.Rujuk As-Suhuf 1/9/1993.

Soalan saya: APAKAH HELAH DISEBALIK INI WAHAI WAHHABI? APAKAH GUNANYA WAHHABI MENGKAFIRKAN DAN MENYURUH SERTA MENWAJIBKAN KEPADA UMAT ISLAM DI PALESTIAN KELUAR TERUS DARI BUMI PALESTIN? ADALAH KAMU SEMUA REDHO BUMI PALESTIN DIRAMPAS OLEH YAHUDI LAKNAT ATAU KAMU SEMUA ADALAH PENDOKONG KEMENANGAN MUSAILAMATUL KAZZAB DAN YAHUDI TERKINI???!!!
BUSUK SUNGGUH BUNYINYA SEORANG YANG PADA PANDANGAN MATA WAHHABI SEBAGAI PAKAR HADITH RUPA-RUPANYA PENYOKONG KUAT PERAMPAS YAHUDI KE ATAS TANAH AMBIYA' !

21 September, 2007

ULAMA ISLAM&IMAM SYAFIE HUKUM KAFIR ORANG KATA: " ALLAH DUDUK ATAS ARASY"

Oleh: Abu-Syafiq (012-2850578)







INILAH BUKTI BAHAWA ORANG YANG BERAKIDAH YAHUDI : "ALLAH DUDUK" ADALAH KAFIR DISISI SELURUH ULAMA ISLAM BERDASARKAN KATA IMAM SYAFIE'.

ابنُ المُعلِّم القُرَشيّ ترجَمهُ الحافظُ ابنُ حجرٍ في كتابِهِ الدُّرَرِ الكامنةِ في أعيانِ المائةِ الثامنة الجزءِ الرابع: ص 197 قالَ ما نصُهُ:

محمدُ بنُ محمدِ بنِ عثمانَ بنِ عمرَ بنِ عبدِ الخالقِ بنِ حسنٍ القرشيُّ المِصريُّ فخرُ الدينِ بنُ مُحيي الدينِ المعروفُ بابنِ المُعلمِ ولدَ في شوالٍ سنةَ 660 هـ.

وسمع منَ ابنِ عَلاق مجلسَ البِطاقةِ ومن ابنِ النَّحاسِ مَشيختَهُ تخريجَ منصورِ بنِ سليمٍ ومن عبدِ الهادي القَيسي والنَّجيبِ الحَرَّانيِّ وغيرِهم وحدَّثَ وكانَ فاضلاً حفظَ المقامات وَولِيَ قضاءَ بلدِ الخليلِ وأَذرِعات وأعادَ بالبادِرائية وكان جوادًا لهُ مُصَنَّفاتٌ ونَظمٌ وماتَ في جُمادى الآخرةِ سنة 725 هـ بدمشقَ.

وفي كتابِ نجمِ المُهتدي لابنِ المُعلمِ القُرشيِّ ص 551: وهذا مُنتَظمٌ مَن كفرُهُ مُجمعٌ عليهِ ومن كفَّرناهُ من أهلِ القِبلةِ كالقائلينَ بخلقِ القرءانِ وبأنهُ لا يعلمُ المَعدوماتِ قبلَ وجودِها ومن لا يُؤمنُ بالقدرِ وكذا من يعتقدُ أن اللهَ جالسٌ على العرشِ كما حكاهُ القاضي حُسينٌ عن نصِّ الشافعيِّ.

Terjemahan pada teks yang telah dihitamkan: " Begitu juga kafir sesiapa yang berakidah Allah duduk atas Arasy berdasarkan teks kenyataan oleh Imam Syafie' yang disebut oleh Al-Qodhi Husain".

وفي كتاب نجمِ المُهتدي لابنِ المُعلم القرشيِ ص 588: عن عليٍّ رضي الله عنه قال: "سيَرجِعُ قومٌ من هذه الأُمَّةِ عند اقترابِ الساعةِ كفارًا قال رجلٌ يا أميرَ المؤمنينَ كُفرُهُم بماذا أبالإحداثِ أم بالإنكارِ؟ فقال: بل بالإنكارِ يُنكرونَ خالقَهم فيصفونَه بالجسمِ والأعضاءِ".

القاضي حسينٌ من أكابرِ أصحاب الإمامِ الشافعي، قال الإمام عبدُ الكريمِ الرافعيُّ: كانوا يلقبونهُ حبرَ الأمةِ.

فبعد هذا لا يلتفت إلى كلام بعض الشافعيين وغيرهم ممن لم يكفروا المجسّمة، وذلك لثبوت كفر المجسمة بدليل قوله تعالى {ليس كمثله شىء}. وكيف يسوغ لشافعي أن يخالف إمامَه (الذي كفّر من وصف الله بالجسم) في مسئلة إجماعيّة؟!

18 September, 2007

KESILAPAN DI MASJID AL-HARAM



KESILAPAN SOLAT BERLAKU DI MASJID AL-HARAM MEKAH YANG TIDAK DIBETULKAN LAGI.

Oleh: Abu Syafiq ( 012-2850578 )

Setelah saya beberapa kali pernah menunaikan solat di Masjid Al-Haram di Mekah dengan pada mulanya perasaan seronok dan khusyuk kepada Allah kekadang terpanggil untuk menegur secara lisan beberapa kesilapan yang dilakukan oleh kebanyakan pihak Masjid Al-Haram Mekah dan telah pun saya lakukan (menegur) ketika itu berada disana mengerjakan ibadah Umrah khusunya ketika itu saya datang di bulan Ramadhan yang dilakukan solat terawih pada malamnya.

Alhamdulillah pihak yang saya nyatakan ketika itu mereka menerima ianya adalah teguran yang baik dan mereka akui pihak mereka telah melakukan kesilapan (antara mereka bernama Mu’ti Al Asy-Syeikh seperti tuan badannya bagitau pada saya). Tetapi saya tidaklah menulis surat secara rasmi kepada pihak Masjid Al-Haram ketika itu agar mengubah beberapa kesilapan atas anggapan saya pihak Masjid tersebut yang saya jumpa berjanji akan sampaikan kepada pihak atasan Masjid.

Setelah beberapa tahun saya pulang ke tanah air saya dapati kesilapan tersebut masih diteruskan. Inilah yang amat menyedihkan saya.
Antara kesilapan yang dilakukan adalah seperti berikut:
( sebahagian besarnya saya telah nyatakan pada pihak Masjid )

* KESILAPAN DALAM SOLAT YANG DILAKUKAN DI MASJID AL-HARAM, MEKAH
Ketika saya menegur mereka pada masa tersebut, pihak yang mendengar di dalam pejabat terletak di bahagian atas berhampiran tempat Imam solat terawih mereka tersenyum sambil mengangguk-angguk mempersetujui saya.

Antaranya yang saya tegur:

1- Imam Pertama Masjid Mekah Abdur Rahman As-Sudais membaca pada surah Al-Fatihah di ayat 5 pada perkataan ( Na’budu ) dia memanjangkan baris hadapan pada huruf DAL sehingga jelas bacaanya kerap berbunyi ( Na’buduuu ), ini menambah satu huruf yang tidak wujud dalam ayat tersebut iaitu huruf WAW.
Tidak ada satu Imam Qirooat yang muktabar pun membaca seperti As-Sudais pada ayat tersebut.
Kesilapan ini bukan sentiasa dilakukan tetapi amat kerap dilakukan bermakna sekiranya kita mendengar setiap rakaat bacaan Al-Fatihah oleh As-Sudais kita akan dapati 70 peratus daripadanya dia membaca dengan bacaan yang silap tersebut.

Bagi sebahagian orang awam mungkin tidak perasan tetapi pada mereka yang mempelajari Ilmu Qirooat dan bacaan Al-Quran akan ketara jelas kesilapan yang didengari.
Malangnya kesilapan ini masih kerap dilakukan oleh Imam As-Sudais. Begitu juga kesilapan bacaan ini dilakukan oleh Imam Asy-Syuraim Imam kedua.
Saya mengharap agar mereka mengubah dan kepada kita yang menjadi Imam dalam solat agar jangan melakukan kesilapan sedemikian.

Kemudian wujud juga ketidak-tepatan mereka dalam bacaan Al-Fatihah pada sebutan huruf Sod, kekadang itu tidak wujud langsung sifat Sofirnya. Begitu juga pada perkataan terakhir surah Al-Fatihah ( waladhoollien ) As-Sudais kerap membacanya dengan mengangkat lidah secara berlebih-lebihan pada sabdu (syaddah atau tasydid) huruf LAM.

Bagi mereka yang pakar ilmu tajwid akan menyedari ini. Tetapi kesilapan yang menambah huruf adalah amat besar dan itulah yang saya tegur ketika itu.

2- KESILAPAN KETIKA MENYEBUT TAKBIIROOT ( ALLAAHU AKBAR )
“ La Yasih! La Yasih, Khoto’ Khoto’ ” itulah yang mereka lafazkan ketika teguran saya disahut oleh mereka dan berjanji akan mengubahkan secepat yang mungkin.
Kesilapan ini adalah pada sebutan lafaz dalam solat yang pertama dikira sebagai rukun solat iaitu sebutan ALLAAHU AKBAR.
ALLAAHU AKBAR bererti Allah Maha Besar iaitu Maha Agong dan Maha Berkuasa, itulah erti perkataan AKBAR disitu. Tetapi sekiranya perkataan itu dipanjangkan sebutanya pada huruf BA’ sehingga ia berbunyi AKBAAR maka maknanya berubah sama sekali kepada makna yang tidak layak bagi Allah iaitu gendang atau kompang besar. Itulah makna AKBAAR. Sekiranya seseorang itu menyebut ALLAAHU AKBAR maka maknanya betul iaitu Allah Maha Besar akan tetapi sekiranya disebut ALLAAHU AKBAAR (panjang pada huruf ba’) maka maknanya amat menyimpang iaitu Allah Kompang Besar.
Sandaran kompang kepada Allah adalah sandaran yang tidak layak bagi Allah seperti yahudi menyandarkan DUDUK bagi Allah yang mana ianya adalah kufur kerana menyamakan Allah dengan makhlukNya. Maha suci Allah dari sifat yang lemah.

Inilah antara kesilapan besar yang dilakukan ketika solat dilaksanakan di Masjid Al-Haram. Tukang menyebut takbiirot belakang Imam selepas Imam sebut ianya sering melakukan kesilapan itu.

Kesemua berpunca daripada ketidak-telitian mereka dan saya amat pelik mengapa tiada antara mereka sendiri yang menegur sedangkan mereka berbangsa arab, tahu arab dan faham ertinya. Jadi, kepada kita juga agar jangan melakukan kesilapan yang sama.

Perkara kesilapan ini dan yang di atas boleh kita dengar sendiri di TV siaran langsung tengah malam waktu Malaysia setiap bulan Ramadhan.

3- Banyak lagi kesilapan yang dilakukan oleh mereka yang menunaikan solat di Masjid Al-Haram termasuk Imam-imamnya dan di masjid selain Al-Haram disana antaranya (kesilapan mungkin tidak kecil):

-Meletakkan kedua belah tangan atas dada ketika iktidal. Amalan ini tidak pernah diriwayatkan dari Nabi secara khusus. Tiada pula para sahabt Nabi melakukan sedemikian ketika iktidal.

-Kerap membela atau membetulkan jubah luar yang dipakai tanpa apa-apa keperluan dan kekadang itu garis tajam ditengah pada kain serban yang diletakkan atas kepala diusap-usap dengan tangan bagi menajamkan lagi garisan itu ketika solat. Sekalipun kalau mereka menganggap ianya tidak batal tetapi orang kafir, muallaf, kanak-kanak yang melihat akan beranggapan pelbagai tanggapan yang tidak baik terhadap umat islam kerana nampak macam bermain-main bukan beribadah.

-Membaca Al-Quran dengan bacaan yang sengau seolah-olah tiada imam disana yang tidak sengau sehingga amat mengelikan hati saya bagi sebahagian Imam di tanahair kita terikut-ikut bacaan sengau yang langsung tidak menjadi sedangkan mereka tidak pula sengau, Cuma hanya mahu mengikut cara bacaan Imam Mekah yang sengau mereka buat-buat. Padahal Nabi Muhammad bermula dari Jibril dan juga para sahabat Nabi tidak pernah membaca sengau.

-Sering juga antara mereka yang solat disana menganggat kepala mereka memandang ke langit ketika berdoa doa qunut. Ini adalah sesuatu yang ditegah oleh Nabi Muhammad.
Adakah mereka berakidah Allah duduk dilangit?! Nabi dalam Hadis melarang pandang ke langit ketika solat. Kalaulah Allah duduk dilangit kenapa ditegah oleh Nabi yek??!
Ini bererti bahawa Allah tidak bersifat duduk atas langit bahkan akidah Nabi Muhammad adalah Allah wujud tanpa memerlukan tempat seperti Hadith yang diriwayat oleh Muslim dalam sohih muslim pada bab Ma Yuqol ‘Indal Qiyam Minal Naum.
Banyak lagi kesilapan-kesilapan yang perlu diperbaiki.

Waffaqokumullaah bima yuhibbu wa yardhoh.
Oleh: abu-syafiq. ( http://www.abu-syafiq.blogspot.com/ ).

17 September, 2007

BUAT MAULUD NABI MASUK NEREKA BUAT MAULUD 'ORANG INI' MASUK SYURGA???!

( Gambar Hiasan 'bermakna' )

WAHHABI BANYAK MERAIKAN BESAR-BESARAN MAULUD TOK GURU MEREKA DAN DIRI MEREKA SENDIRI.
TETAPI MEREKA MENGKAFIRKAN UMAT ISLAM YANG MENGHALAL PERBUATAN MERAIKAN MAULUD NABI MUHAMMAD.

Cukup mengelirukan orang awam. Bagi Wahhabi buat maulud Nabi Muhammad akan masuk nereka.
Buat maulud (birthday) mereka pula masuk syurga kah?!
Buktinya pengampu ajaran Wahhabi atau yang malu mengaku Wahhabi bertopengkan nama As-Salaf tapi tak tahu salaf tu kemende. Dia sendiri menyambut besday setiap tahun (gambar hiasan di atas ).
*RUJUK FATWA BINBAZ WARTAKAN SAMBUTAN BIRTHDAY ADALAH HARAM, JAHILIYAH, SYIAH DAN KUFFAR SAHAJA YANG BUAT. DEMIKIAN FATWA BINBAZ YANG MENGKAFIRKAN @ MENGHARAMKAN SESIAPA YANG BUAT SAMBUTAN ULANGTAHUN KELAHIRAN:


بالموالد

القسم : فتاوى > فتاوى المناسبات
السؤال :
الحمد لله والصلاة ، والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه ومن اهتدى بهداه ، أما بعد : فقد اطلعت على كلمة نشرتها جريدة المدينة بعددها الصادر في يوم الاثنين الموافق 28 / 12 / 1401 هـ مضمونها أن الأخ جمال محمد القاضي رأى في برنامج أبناء الإسلام الذي يبث من التلفاز السعودي حلقة تشتمل على الاحتفال بعيد الميلاد . ويسأل جمال هل عيد الميلاد يجيزه الإسلام ؟

الجواب :
لا ريب أن الله سبحانه وتعالى شرع للمسلمين عيدين يجتمعون فيهما للذكر والصلاة ، وهما : عيد الفطر والأضحى بدلا من أعياد الجاهلية ، وشرع أعيادا تشتمل على أنواع من الذكر والعبادة كيوم الجمعة ويوم عرفة وأيام التشريق ، ولم يشرع لنا سبحانه وتعالى عيدا للميلاد لا ميلاد النبي صلى الله عليه وسلم ولا غيره ، بل قد دلت الأدلة الشرعية من الكتاب والسنة على أن الاحتفال بالموالد من البدع المحدثة في الدين ومن التشبه بأعداء الله من اليهود والنصارى وغيرهم ، فالواجب على أهل الإسلام ترك ذلك والحذر منه ، وإنكاره على من فعله وعدم نشر أو بث ما يشجع على ذلك أو يوهم إباحته في الإذاعة أو الصحافة أو التلفاز لقول النبي صلى الله عليه وسلم في الحديث الصحيح : ((من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد)) متفق عليه ، وقوله صلى الله عليه وسلم ((من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد)) أخرجه مسلم في صحيحه وعلقه البخاري جازما به ، وفي صحيح مسلم عن جابر رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه كان يقول في خطبة الجمعة : ((أما بعد فإن خير الحديث كتاب الله وخير الهدي هدي محمد صلى الله عليه وسلم وشر الأمور محدثاتها وكل بدعة ضلالة)) والأحاديث في هذا المعنى كثيرة ، وفي مسند أحمد بإسناد جيد عن ابن عمر رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ((من تشبه بقوم فهو منهم)) وفي الصحيحين عن أبي سعيد رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال : ((لتتبعن سنن من كان قبلكم حذو القذة بالقذة وفي لفظ شبرا بشبر وذراعا بذراع حتى لو دخلوا جحر ضب لدخلتموه)) قالوا يا رسول الله اليهود والنصارى ؟ قال ((فمن)) وفي هذا المعني أحاديث أخرى كلها تدل على وجوب الحذر من مشابهة أعداء الله في أعيادهم وغيرها ، وأشرف الخلق وأفضلهم نبينا محمد صلى الله عليه وسلم لم يحتفل بمولده في حياته ، ولم يحتفل به أصحابه بعده رضي الله عنهم ولا التابعون لهم بإحسان في القرون الثلاثة المفضلة ، ولو كان الاحتفال بمولده صلى الله عليه وسلم أو مولد غيره خيرا لسبقنا إليه أولئك الأخيار ، ولعلمه النبي صلى الله عليه وسلم أمته وحثهم عليه أو فعله بنفسه ، فلما لم يقع شيء من ذلك علمنا أن الاحتفال بالموالد من البدع المحدثة في الدين التي يجب تركها والحذر منها امتثالا لأمر الله سبحانه وأمر رسول الله صلى الله عليه وسلم . وذكر بعض أهل العلم أن أول من أحدث الاحتفال بالموالد هم الشيعة الفاطميون في المائة الرابعة ، ثم تبعهم بعض المنتسبين إلى السنة في هذه البدعة جهلا وتقليدا لهم ولليهود والنصارى ، ثم انتشرت هذه البدعة في الناس ، والواجب على علماء المسلمين بيان حكم الله في هذه البدع وإنكارها والتحذير منها ، لما يترتب على وجودها من الفساد الكبير وانتشار البدع واختفاء السنن ، ولما في ذلك من التشبه بأعداء الله من اليهود والنصارى وغيرهم من أصناف الكفرة الذين يعتادون مثل هذه الاحتفالات ، وقد كتب أهل العلم في ذلك قديما وحديثا ، وبينوا حكم الله في هذه البدع فجزاهم الله خيرا ، وجعلنا من أتباعهم بإحسان . وهذه الكلمة الموجزة أردنا بها التنبيه للقراء على هذه البدعة ليكونوا على بينة ، وقد كتبت في ذلك كتابة مطولة نشرت في الصحف المحلية وغيرها غير مرة ، ولا ريب أن الواجب على المسئولين في حكومتنا وفي وزارة الإعلام بوجه أخص وعلى جميع المسئولين في الدول الإسلامية منع نشر هذه البدع والدعوة إليها أو نشر ما يوهم الناس إباحتها أداء لواجب النصح لله ولعباده ، وقياما بما أوجب الله من إنكار المنكر ، ومساهمة في إصلاح أوضاع المسلمين وتطهيرها مما يخالف الشرع المطهر ، والله المسئول بأسمائه الحسنى وصفاته العلى أن يصلح أحوال المسلمين ، وأن يوفقهم للتمسك بكتابه وسنة نبيه عليه الصلاة والسلام ، والحذر من كل ما يخالفهما ، وأن يصلح قادتهم ويوفقهم لتحكيم شريعة الله في عباده ومحاربة ما خالفها إنه ولي ذلك والقادر عليه .
وصلى الله وسلم على نبينا محمد وآله وصحبه .

المصدر :
مجلة الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة- مجموع فتاوى ومقالات متنوعة الجزء الرابع

* INI LAGI FATWA BINBAZ BAHAWA SAMBUTAN ULANGTAHUN KELAHIRAN ADALAH BID'AH DAN PELAKUNYA LAYAK DIHUMBAN DALAM NERAKA.DEMIKIAN KENYATAAN BINBAZ:


حكم إقامة أعياد الميلاد

القسم : فتاوى > فتاوى المناسبات
السؤال :
ما حكم إقامة أعياد الميلاد ؟

الجواب :
الاحتفال بأعياد الميلاد لا أصل له في الشرع المطهر بل هو بدعة لقول النبي صلى الله عليه وسلم : ((من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد)) متفق على صحته . وفي لفظ لمسلم وعلقه البخاري رحمه الله في صحيحه جازما به : ((من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد )) ومعلوم أن النبي صلى الله عليه وسلم لم يحتفل بمولده مدة حياته ولا أمر بذلك ، ولا علمه أصحابه وهكذا خلفاؤه الراشدون ، وجميع أصحابه لم يفعلوا ذلك وهم أعلم الناس بسنته وهم أحب الناس لرسول الله صلى الله عليه وسلم وأحرصهم على اتباع ما جاء به فلو كان الاحتفال بمولده صلى الله عليه وسلم مشروعا لبادروا إليه ، وهكذا العلماء في القرون المفضلة لم يفعله أحد منهم ولم يأمر به . فعلم بذلك أنه ليس من الشرع الذي بعث الله به محمدا صلى الله عليه وسلم ، ونحن نشهد الله سبحانه وجميع المسلمين أنه صلى الله عليه وسلم لو فعله أو أمر به أو فعله أصحابه رضي الله عنهم لبادرنا إليه ودعونا إليه . لأننا والحمد لله من أحرص الناس على اتباع سنته وتعظيم أمره ونهيه . ونسأل الله لنا ولجميع إخواننا المسلمين الثبات على الحق والعافية من كل ما يخالف شرع الله المطهر إنه جواد كريم .

المصدر :
مجلة البحوث الإسلامية العدد الخامس عشر، ص 285 - مجموع فتاوى ومقالات متنوعة الجزء الرابع

* Sambutan Maulid Nabi Muhammad adalah harus.
Dipetik dari : Email Pelajar Malaysia Madinah

14 September, 2007

ALLAH WUJUD TANPA TEMPAT: FATWA RASMI ULAMA MESIR&AL-AZHAR





INI MERUPAKAN LAUNGAN AKIDAH
ULAMA ISLAM MESIR & AL-AZHAR

RUJUK FATWA RASMI TERSEBUT MENGENAI AKIDAH ISLAM "ALLAH WUJUD TANPA BERTEMPAT" DI: http://www.dar-alifta.org/viewfatwa.aspx?ID=4307

Disediakan oleh: abu-syafiq. :


الرقـم المسلسل:
4307
الموضوع:
هل لله تعالى مكان أو تمييز

مصدرها:

أمانة الفتوى


التاريخ:

16/12/2005

الـمـفـتـــي:
أمانة الفتوى
الســــؤال:
اطلعنا على الطلب المقيد برقم 2514 لسنة 2005م المتضمن : أنا طالب بكلية الشريعة وقد تعلمت ودرست في علم العقيدة : أن الله موجود بلا مكان ولا يتحيز في أي جهة ، فأفتوني في ذلك ؛ حيث إن هناك بعض من يتهجم على عقيدة الأزهر .


الـجـــواب:

من ثوابت العقيدة عند المسلمين أن الله تعالى لا يحويه مكان ولا يحده زمان ؛ لأن المكان والزمان مخلـوقان ، وتعالى الله سبحانه أن يحيط به شيء من خلقه ، بل هو خالق كل شيء ، وهو المحيط بكل شيء ، وهذا الاعتقاد متفق عليه بين المسلمين لا يُنكره منهم مُنكِرٌ ، وقد عبَّر عن ذلك أهل العلم بقولهم : " كان الله ولا مكان ، وهو على ما كان قبل خلق المكان ؛ لم يتغير عما كان " ، ومن عبارات السلف الصالح في ذلك : قول الإمام جعفر الصادق عليه السلام : " مَنْ زعم أن الله في شيء أو من شيء أو على شيء فقد أشرك ؛ إذ لو كان في شيء لكان محصورًا ، ولو كان على شيء لكان محمولا ، ولو كان من شيء لكان مُحْدَثًا " ا هـ . وقيل ليحيى بن معاذ الرازي : أَخْبِرْنا عن الله عز وجل ، فقال : إله واحد ، فقيل له : كيف هو ؟ قال : ملك قادر ، فقيل له : أين هو ؟ فقال : بالمرصاد ، فقال السائل : لم أسألك عن هذا ؟ فقال : ما كان غير هذا كان صفة المخلوق ، فأما صفته فما أخبرت عنه . وسُئِل ذو النون المصري رضي الله عنه عن قوله تعالى { الرَّحْمَنُ عَلَى العَرْشِ اسْتَوَى } ، فقـال : " أثبت ذاته ونفى مكانه ؛ فهو موجود بذاته والأشياء بحكمته كما شاء " ا هـ . وأما ما ورد في الكتاب والسنة من النصوص الدالة على علو الله عز وجل على خلقه فالمراد بها علو المكانة والشرف والهيمنة والقهر ؛ لأنه تعالى منـزه عن مشابهة المخلوقين ، وليست صفاته كصفاتهم ، وليس في صفة الخالق سبحانه ما يتعلق بصفة المخلوق من النقص ، بل له جل وعلا من الصفات كمالُها ومن الأسماء حُسْنَاها ، وكل ما خطر ببالك فالله تعالى خلاف ذلك ، والعجز عن درك الإدراكِ إدراكُ ، والبحث في كنه ذات الرب إشراكُ . وعقيدة الأزهر الشريف هي العقيدة الأشعرية وهي عقيدة أهل السنة والجماعة ، والسادة الأشاعرة رضي الله تعالى عنهم وأرضاهم هم جمهور العلماء من الأمة ، وهم الذين صَدُّوا الشبهات أمام المَلاَحِدَةِ وغيرهم ، وهم الذين التزموا بكتاب الله وسنة سيدنا رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم عبر التاريخ ، ومَنْ كفّرهم أو فسّقهم يُخْشَى عليه في دينه ، قال الحافظ ابن عساكر رحمه الله في كتابه " تبيين كذب المفتري ، فيما نسب إلى الإمام أبي الحسن الأشعري " : " اعلم وفقني الله وإياك لمرضاته ، وجعلنا ممن يتقيه حق تقاته ، أن لحوم العلماء مسمومة ، وعادة الله في هتك أستار منتقصيهم معلومة ، وأن من أطلق عليهم لسانه بالثلب ، ابتلاه الله قبل موته بموت القلب " ا هـ . والأزهر الشريف هو منارة العلم والدين عبر التاريخ الإسلامي ، وقد كوَّن هذا الصرحُ الشامخُ أعظم حوزة علمية عرفتها الأمة بعد القرون الأولى المُفَضَّلة ، وحفظ الله تعالى به دينه ضد كل معاند ومشكك ؛ فالخائض في عقيدته على خطر عظيم ، ويُخْشَى أن يكون من الخوارج والمرجفين الذي قال الله تعالى فيهم : { لَئِن لَّمْ يَنتَهِ المُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِى المَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لاَ يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلا قَلِيلًا } (الأحزاب 60). والله سبحانه وتعالى أعلم

TERJEMAHANNYA :
Kami telah merujuk tuntutan fatwa yang disenaraikan bernombor 2514 tahun 2005M terdapat dalamnya:

Soalan:
Saya pelajar di Kuliah As-Syari’ah, saya telah mempelajari dan belajar perihal ilmu aqidah bahawa : Allah itu wujud tanpa bertempat dan Allah tidak dilingkungi (berada) di arah (penjuru), maka saya minta kenyataan fatwa mengenai perkara tersebut, yang mana didapati sebahagian orang yang mengutuk akidah yang di ajar oleh Universiti Al-Azhar tersebut.

Jawapan : Dar Ifta Mesir

Antara akidah yang benar disisi Islam adalah Allah ta’ala tidak dilingkungi oleh tempat dan Dia tidak ditetapkan dengan zaman kerana tempat dan zaman adalah makhluk maka Allah maha suci daripada meliputi apa sahaja makhlukNya, bahkan Dialah Pencipta setiap sesuatu dan Dia mengetahui akan setiap sesuatu, demikianlah akidah yang telah disepakati oleh umat Islam, tidak menginkari akidah ini seorang pun orang islam, dan ulama ilmu Islam telah menyatakan : “ Allah telah sedia wujud tanpa bertempat dan Dia sediakala sebelum mencipta tempat, tidak berubah sama sekali ”.

Diantara kenyatan ulama Salafus Soleh pada perkara akidah ini adalah kenyatan dari Imam Ja’far As-Sodiq ‘alaihissalam : “ Barangsiapa menganggap Allah itu dalam sesuatu atau daripada sesuatu atau atas sesuatu benda maka dia telah syirik (kafir) kerana sekiranya Allah di dalam sesuatu maka Dia mempunyai ukuran, sekiranya dikatakan Allah atas sesuatu benda maka Dia dipikul dan sekiranya Dia daripada sesuatu maka Dia makhluk”.T.

Dikatakan kepada Yahya bin Muaz Ar-Rozi : “ Beritahu kami tentang Allah ‘azza wajalla, lantas beliau menjawab : ‘Dia Tuhan yang Esa ’, ditanyakan kepada beliau : ‘bagaimana Allah?’ maka beliau menjawab: ‘Pemilik Yang Berkuasa’ dan ditanya kepada beliau lagi: ‘ di mana Dia?’ maka beliau menjawab : ‘bil mirsod’ dan dikatakan kepada beliau: ‘aku tidak bertanya tentang itu’ kemudian beliau berkata: ‘ selain daripada ini maka itu adalah sifat makhluk, manakala sifatNya adalah telah dikhabarkan’”.

Ditanya kepada Zun Nu Al-Misry semoga Allah meredhoinya mengenai firman Allah : “Arrahman ‘alal Arasyi Istawa” beliau mengatakan: Allah telah menberitahu zatNya wujud dan Allah menafikan tempat bagi diriNya, Diri Allah wujud, makhluk pun wujud sepertimana ciptaan Allah kehendaki”.T

Manakalayang tertera dalam Alquran dan Alhadith daripada nas-nas menunjukkan ketinggian Allah ‘azza wajalla terhadap hambaNya maka ketahuilah bahawa maksunya ketinggian martabat, kemulian, kehebatan dan penguasaan kerana Allah tidak menyerupai makhlukNya, tidaklah sifatNya seperti sifat makhluk, tidaklah sifat Pencipta bersamaan dengan sifat makhluk yang berkaitan dengan kelemahan bahkan Allah itu bagiNya sifat sempurna daripada nama-nama yang muliaNya.

Segala yang terbayang dibenak pemikiran kamu maka Allah tidak begitu, lemah mengkhayalkan zatNya adalah pengetahuan yang benar dan mencari-cari zat Allah adalah syirik dan kufur.

Akidah Ulama Al-Azhar Al-Syarif adalah aqidah Al-Asyairah dan ia adalah akidah Ahli Sunnah Wal Jama’ah, akidah ulama Al-Asyairah adalah akidah jumhur ulama umat Islam dan merekalah yang menentang kekacauan akidah oleh atheis dan selainnya dan Al-Asya’irahlah yang berpegang dengan Al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad sollallahu ‘alaihi wasallam sepanjang waktu dalam sejarah Islam.
Barang siapa yang mengkafirkan Al-Asya’irah atau menghukum fasiq terhadap Al-Asya’irah maka akidah orang itu dalam bahaya.

Berkata Al-Hafiz Ibnu ‘Asakir rahimahullah dalam kitab beliau berjudul Tabyil Kazib Al-Muftary Fima Nusiba Ila Al-Imam Abi Al-Hasan Al-Asy’ary ( Kenyataan Terhadap Pendustaan Penipu Kepada Apa Yang Disandarkan Kepada Imama Abu Hasan Al-Asy’ary) katanya: “ Semoga Allah memberi taufik kepadaku dan kepadamu dan mengolongkan dalam golongan orang bertaqwa, ketahuilah bahawa daging ulama yang diracun (difitnah) dan Allah akan membalasnya, barangsiapa menyandarkan keatas ulama Islam pendustaan maka Allah akan menimpakan kepadanya bala yang besar ketika dia mati dengan mematikan hatinya”.T

Dimaklumkan bahawa ulama Al-Azhar As-Syarif merupakan tempat kautan ilmu dan agama seperti terdapat dalam sejarah Islam yang tidak boleh dinafikan lagi, dan Al-Azhar tetap secara jelas dengan pegangan ini menyampaikan seperti ulama selepas kurun pertama yang mulia, Allah menjaga agamaNya daripada segala penentangan dan peragu, maka sesiapa menentang akidah ini adalah bahaya yang amat besar dan mereka yang menentang akidah ini ( Allah Wujud Tanpa Bertempa) adalah golongan Khawarij dan golongan Murjifah yang Allah telah menceritakan keburukan mereka dengan firmanNya : لَئِن لَّمْ يَنتَهِ المُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِى المَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لاَ يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلا قَلِيلًا

Surah Al-Ahzab ayat 60

Wallahu 'alam.


TAMAT TERJEMAHAN.

DITERJEMAH OLEH ABU-SYAFIQ ( www.abu-syafiq.blogspot.com )

01 September, 2007

DR. JOHARI MAT TIPU AKIDAH ISLAM lagi...


JOHARI MAT TIPU AKIDAH ISLAM LAGI

Pangkat kesarjanaan Phd makin hari semakin menghilang kegemilangannya sepertimana pangkat mufti pun dipandang lemah setelah golongan Wahhabi penyebar ajaran Tajsim memegang sebahagian daripadanya.
Dr. Aminah Wadud PHD, Dr. Asri Muftari PHD dan Dr. Johari Mat pun PHD.
Kekadang saya, dalam pengajian ke peringkat inipun lemah semangat untuk meraihkan kesarjanaan tersebut tetapi kepada Allah jua ku mohon kekuatan demi menjaga agama islam yang suci murni ini.

Kepada penuntut ilmu agama, jadilah insan muslim yang berjihad habis-habisan menentang kebatilan dan kesyirikan serta penipuan terhadap agama Allah ini.Semoga pembaca membuka hati menerima kebenaran dan menolak kebatilan dengan keikhlasan demi kemulian diri, masyarakat dan menjulang nama islam sebenar. Allahu Akbar!.

*Peringatan:
Anda perlu terdahulu membaca artikel saya mengenai Johari Mat sebelum ini bagi memahami lebih lanjut isi kandungan dalam artikel kali ini: http://abu-syafiq.blogspot.com/2007/07/johari-mat-memfitnah-imam-as-syafie.html

JOHARI MAT DAKWA ALLAH SIFATNYA BERJARI
( Rujuk kertas kerjanya dalam himpunan AL-IMAM AL-SYAFI’I KEGEMILANGAN ILMU & PEMIKIRAN m/s 109 )
Kejahilan Johari Mat ini memahami Hadith Nabi merupakan faktor utama sandarannya kepada Allah itu bersifat jari-jemari.
Ketahuilah bahawa bukan kesemua yang dimudhofkan atau yang disandarkan kepada Allah itu adalah sifatNya. Allah ta’ala menyandarkan diriNya kepada ‘roh’ (Rujuk surah Sod ayat 72), akan tetapi ‘roh’ bukanlah sifat bagi Allah bahkan sesiapa yang percaya bahawa roh adalah sifat Allah maka dia bukan islam lagi bahkan itu adalah akidah kristian yang menyatakan ‘Allah itu roh muqaddas’. Begitu juga Hadith yang berbunyi “Asobi’urrahman” ianya tidak langsung bererti sifat Allah itu adalah berjari.

Jari yang disandarkan kepada Allah difahami oleh Johari Mat sebagai jari anggota wal ‘iyazubillah, ini berdasarkan kenyataannya pada m/s 104 iaitu:
“ Nas-nas diterima mengikut zahirnya”.
Ketahuilah bahawa zahir perkataan ‘jari’ adalah anggota disisi ulama bahasa dan istilah, sandaran kepada Allah bersifat jari amatlah terpesong bahkan sesiapa yang menganggap Allah itu berjari anggota maka dia kafir bukan lagi islam kerana anggota adalah sifat makhluk, Imam At-Tohawi dalam kitab Akidah At-Tohawi m/s 3 menyatakan: “ Barangsiapa yang menyifatkan Allah dengan sifat makhluk maka dia kafir”.

Manakala dalam kertas kerja Johari Mat yang sama menyatakan kononnya akidah ‘Allah sifatNya berjari’ adalah akidah Imam As-Syafi’e merupakan suatu pembohongan terhadap Imam As-Syafi’e dan langsung tidak menepati ciri-ciri seorang berkesarjanaan PHD. Seorang yang berkesarjanaan seperti Johari Mat sepatutnya tidak membawa umat kearah menanggotakan Allah ta’ala, sepatutnya membawa kepada penyucian Allah dari segala sifat anggota kerana anggota adalah ciptaan dan makhluk Allah dan Allah pula tidak menyurupai makhlukNya seperti firmanNya yang ma’ruf dalam surah As-Syura ayat 11 dan bukan dengan cara menipu Imam As-Syafi’e dalam hal akidah bagi merialisasikan impian tajsim dan tahsbih!!!

Dalam pada itu Johari Mat langsung tidak menyatakan dalam kitab karangan Imam As-Syafie yang mana satu beliau sebut ‘Allah itu sifatNya berjari’ bahkan sumbernya tidak dinyatakan juga, yang dinyatakan hanya sepotong Hadith yang langsung tidak membawa erti seperti tipuan dan dakwaan dustanya.

AKIDAH SONGSANG JOHARI MAT:
“ALLAH BERADA DI ATAS ‘ARASYNYA YANG BERADA DI LANGIT”.
( Rujuk kertas kerjanya dalam himpunan AL-IMAM AL-SYAFI’I KEGEMILANGAN ILMU & PEMIKIRAN viii m/s 110 )

Perkataan ‘berada’ merupakan satu sandaran tempat bagi Allah. Sekiranya golongan Muktazilah yang mengatakan ‘Allah BERADA dimana-mana’ telah dihukum oleh ulama islam sebagai satu kesesatan kerana telah menetapkan tempat bagi Allah, begitu jua Johari Mat dan Wahhabi yang lain seperti Asri tidak ubah seperti Muktazilah yang menyandarkan tempat bagi Allah.

Sedangkan akidah Nabi Muhammad dan kesemua para ambiya adalah ‘Allah bukan bertempat’. Rasulullah bersabda : “ Engkaulah (Allahlah) yang Al-Zahir maka tiada sesuatu di atas Allah, Engkaulah (Allahlah) yang Al-Batin maka tiada sesuatu di bawahMu”.Hadith riwayat Muslim dalam sohihnya pada kitab Zikir Wa Du’a bab Ma yaqul ‘indal Naum cetakan Dar Fikr Beirut.

Lihat dan renung pemahaman hadith tersebut dan jernihkan penghayatannya. Hadith tersebut menerangkan apabila dinyatakan tiada sesuatu di atas Allah dan tiada sesuatu di bawahNya maka Allah bukanlah di tempat atau mana-mana tempat bahkan ianya amat memberi erti bahawa Allah tidak di tempat.

Begitulah jua pemahaman akidah ulama ahli Hadith dan ulama islam yang lain, buktinya Imam Al-Baihaqi merupaka ulama ahli hadith, beliau dalam meriwatkan hadith yang sama di atas lantas menyatakan: “ Daripada hadith tersebut membuktikan apabila tiada sesuatu di atas Allah dan tiada sesuatu di bawah Allah maka ALLAH BUKAN DI TEMPAT”.
Rujuk kitab Imam Al-Baihaqi berjudul Al-Asma’ Wa As-Sifat m/s 400 cetakan Dar Ihya At-turath Al-Arabi Beirut.

Demikian akidah islam bahawa Allah tidak memerlukan tempat.
Malangnya Johari Mat menyandarkan tempat bagi Allah, selain itu turut berbohong kononnya akidah tersebut adalah akidah Imam As-Syafi’e tanpa menyebut sumber langsung.

PENUTUP
Wa akhiran untuk kali ini saya mengatakan:
Johari Mat ini, selain dia menyebarkan akidah yang palsu seperti Wahhabi yang lain, dia turut berdusta terhadap Imam As-Syafie dengan pelbagai pendustaan tanpa sumber yang tepat.
Setinggi-tinggi sangkaan baik yang boleh saya sangkakan kepada Johari Mat ini adalah dia memetik sandarannya daripada golongan Wahhabiyah Mujassimah zaman kini atau daripada seorang bergelar Al-‘Asyari (w 452h) yang telah dihukum oleh ulama Jarh Wa Ta’dil sebagai Wada’ iaitu penokok tambah dan Mughaffal seperti mana yang telah dinyatakan oleh Az-Zahabi dalam kitabnya Mizan Al-I’tidal juzuk 3 m/s 652 cetakan Dar ma’rifah Beirut.

Selain daripada itu, terjemahan yang amat terpesong sering terbit dari Johari Mat seperti ketiadaan perkataan yang memberi erti ‘berada’ tetapi Johari Mat memasukkan dalam terjemahannya. Begitu juga dinyatakan pada m/s 110 yang berbunyi “ wazakaro syai an” yang terjemah sebenarnya adalah “ dan dia menyatakan sesuatu” tetapi Johari Mat menterjemahkan ayat tersebut dengan terjemahan yang langsung tidak menepati teks asal, diterjemah oleh Johari Mat :“ sambil berzikir”. Amat berbeza terjemahan sebenar: ‘ dan dia menyatakan sesuatu’ dengan terjemahan Johari Mat :‘ sambil berzikir’.
Kelakar pulak saya baca terjemahan seorang yang telah pun berkesarjanaan PHD tetapi jahil dalam bahasa arab disamping jahil dalam keilmuan akidah islam walaupun sering mengaku konon dirinya pakar dalam bidang Akidah dan Pemikiran Islam, Aliran Pemikiran Semasa dan Kajian Ilmu Salah di Malaysia tetapi dia sendiri menyebarkan akidah yang salah sambil menyandarkan pula ianya kepada Imam As-Syafi'e.
Juga cukup memalukan pihak Yayasan Pengajian Tinggi Islam Kelantan (YPTIK) kerana bekas anak muridnya jahil setahap ini dalam akidah dan bahasa arab.
Tetapi saya yakin ianya tidak berpunca dari YPTIK tetapi berpunca dari pengajian lanjutan Johari Mat di tempat Wahhabi selepasnya.

Semoga Allah merahmati kita dan memberi hidayah kepada Johari Mat dan Wahhabi yang lain.
* Saya tunggu panggilan dari anda wahai Johari Mat sepertimana saudara Fauzi menghubungi saya untuk berbincang bersama anda. Tetapi jawab dulu artikel saya ini secara ilmiah dan berdisplin.

Wassalam.

Oleh: Abu Syafiq (012-2850578)

Klik Gambar Untuk Cepat

APA ITU WAHABI SEBENARNYA ?

AKIDAH ISLAM

AKIDAH ISLAM
INILAH AKIDAH ISLAM YANG RIWAYATKAN OLEH IMAM MUSLIM DALAM SOHIHNYA

SYEIKH ABDULLAH AL-HARARI : PAKAR HADITH ZAMAN KINI & PEJUANG AQIDAH ISLAM ZAMAN KINI

SYEIKH ABDULLAH AL-HARARI : PAKAR HADITH ZAMAN KINI & PEJUANG AQIDAH ISLAM ZAMAN KINI
Pakar Ilmu Hadith Zaman Kini Adalah Seorang Ulama Yang Beraliran Ahli Sunnah Wal Jama'ah Iaitu Al-Muhaddith Syeikh Abdullah Al-Harari. Wahhabi Yang Memusuhi Islam Dan Wahhabi Yang Membawa Ajaran Mujassimah Sangat Benci Terhadap Semua Ulama Islam Dan Mengkafirkan Umat Islam

Syeikh Abdullah Al-Harari

  • http://www.youtube.com/watch?v=3XfsIPzC4S8&NR=1

SYEIKH SAYYID 'ALAWI AL-MALIKY

SYEIKH SAYYID 'ALAWI AL-MALIKY
Beliau merupakan ulama ASWJ yg dikafirkan oleh Wahhabi. Beliau mengajar di Masjid Al-Haram Mekah di Bab As-Salam mengenai ilmu aqidah Ahli Sunnah Wal Jama'ah Al-Asya'irah. Kemudian beliau dihalau oleh Wahhabi dan dimaki oleh Wahhabi sebagai Thogout Babis Salam. Wahhabi adalah Yahudi dan pembunuh ulama Islam.

Blog Ini Telah Mencecah Lebih 1 Juta Pengunjung Dalam Masa 10 Bulan Dari Pembukaan

Min Aina Yanzuruna Ilaina?