27 July, 2010

Kenyataanku Mengenai Seminar





Baru-baru ini saya sempat hadir ke Seminar Pemikiran Islam Peringkat Kebangsaan 2010 bertempat di Dewan Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya yang berlangsung pada 20-22hb Julai 2010. Walaupun ia tertulis peringkat kebangsaan tetapi saya menganggap ia seminar peringkat antarabangsa kerana dihadiri pembentangnya dari pelusuk negara.

Banyak pembentangan yang hebat dan tidak terlepas juga wujud pembentang yang karut langsung tidak ilmiah. Pandangan ilmiah berkaitan seminar itu adalah selepas menilai segala fakta yang telus lagi ilmiah. Terima kasih dengan ilmu yang disumbangkan oleh pembentang yang mulia seperti Dr. Syeikh Tarek Lahham (Global University), Dr. Syeikh Salim Alwan (Chairman Darul Fatwa Australia), Dr. Mas’ab al-Khoir Idris al-Said Mustafa al-Idrisi (Qatar University) dan Dr. Muhammad Salim Bin Muhammad Abu 'Asi dari Jamiah Qatar yang amat ilmiah pembentangannya. (rujuk seminar klik sini)

SEORANG PEMBENTANG YANG SAYA KAGUM
Tetapi yang paling saya kagum adalah keberanian dan keikhlasan seorang pembentang dari negara kita sendiri. Beliau merupakan dekan fakulti Usuluddin Universiti Malaya, beliau juga adalah tulang belakang dalam pembikinan seminar ini. Kepujian saya kepada beliau berdasarkan teks rasmi kertas kerjanya berjudul PENOLAKAN AL-ASHA'IRAH TERHADAP HURAIAN TAUHID RUBUBIYYAH DAN ULUHIYYAH MENURUT MUHAMMAD BIN ABD AL-WAHHAB. Di dalam kertas kerja beliau tersebut dinyatakan bahaya pemikiran pembahagian tauhid secara salah iaitu Tauhid Uluhiyyah, Rububiyyah dan Asma Wa Shifat yang dihuraikan secara salah oleh Ibnu Taimiah dan Muhammad bin Abdul Wahhab pengasas agama Wahabi perlu dibubar.

Bahkan keikhlasan beliau lebih terserlah apabila di akhir kertas kerjanya itu beliau menyatakan secara jelas bahawa beliau menarik balik kenyataan lamanya sendiri pada tahun 2006 perihal pembahagian tauhid tersebut yang nampak seperti memihak kepada pembahagian tersebut. Sedangkan sekarang apabila beliau telah bergelaf Prof Madya dan banyak mengkaji maka keputusan muktamad dan kenyataan terakhir beliau adalah umat Islam seluruhnya terutama di Malaysia perlu menjauhi ilmu salah pembahagian tauhid kepada 3 itu yang disusun dengan huraian yang salah oleh Ibnu Taimiah dan bapak Wahabi Muhammad bin Abdul Wahhab. Beliau menolak sekeras-kerasnya pembahagian tauhid tersebut kerana huraiannya yang bahaya dan amat menyimpang.

Disini saya letakkan salah satu resolusi rasmi seminar pemikiran Islam tersebut:

ke-5 : نخرج توصية لوزارة الشئون الدينية بأن تحذف من المناهج في المدارس والمعاهد والجامعات تقسيم التوحيد إلى توحيد ألوهية وربوبية وصفة لأن هذا مدخل لتفريق الطلاب والناس ومدخل لتكفير وتضليل أهل السنة والجماعة .

Dikeluarkan usul rasmi kepada Kementerian Hal Ehwal Agama supaya dihapuskan di sekolah-sekolah, pusat-pusat pengajian dan universiti-universiti silibus pengajian tauhid yang salah iaitu tauhid Uluhiyyah, Rububiyyah dan Aswa Wa Shifah yang juga dihuraikan secara salah kerana ia boleh membawa kepada kepincangan pelajar, masyarakat serta membawa kepada hobi gemar mengkafirkan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Wassalam.
Abu Syafiq

17 July, 2010

Dr Asri Jahil Ayat Bughah


Fokus Pada Minit 3:20 - 3:40.

Secara jujur saya katakan dalam rakaman di atas baru-baru ini secara terang menunjukkan bahawa Asri seorang yang jahil tentang hukum Islam dan dalilnya bahkan Asri menafikan sesuatu yang dia sendiri tidak tahu apa pun. Asri turut mendakwa ayat yang menceritakan pasal bughah BUKAN ayat 9 dalam surah Al-Hujuraat itu katanya tetapi ayat lain katanya (tidak pula Asri nyatakan ayat apa). Sedangkan ayat tersebut jelas menyebut perkataan TABGHI diambil dari perkataan BU'GHAH (pemberontakan).

وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ﴿49:9﴾

Dari rakaman video itu walaupun Asri baru bercakap sedikit telah pun mengeluarkan kenyataan yang salah , bayangkan kalau budak ini ckp byk lg byk salah dia. Kita blh dapati dlm rakaman tersebut secara terang Asri mendakwa: "ayat itu BUKAN ayat bughah, ayat itu TIADA KAITAN dengan bughah".


Sanggahan sy (Abu Syafiq):

Ayat 9 dlm Al-Hujuraat itu memang menceritakan perihal hukum bughah dan memang ada kaitan dgn bughah.

Ibnu Qudamah dlm kitab Al-Mughni pada bab Kitab Qital Ahl Baghi (bughah) mengunakan ayat tersebut apabila mmbicarakan perihal hukum bughah. (klik sini utk rujukan)

BinBaz Mufti Wahabi (yang buta matanya) juga apabila mensyarahkan ayat tersebut menyatakan perihal bughah. (klik sini utk rujukan)

Bahkan Ibnu Taimiah (yg Asri dakwa bhw Ibnu Taimiah jadi Mujtahid sebab Allah sendiri yg pilih) pun mengunakan ayat tersebut ketika membicarakan perihal hukum bughah. Didapati juga ketika Ibnu Taimiah menceritakan ayat tersebut dia turut menyebut berkali-kali golongan yg bughah itu adalah seperti Mu'awiyah dan kuncu2nya- kata ibnu taimiah. (rujuk Majmuk Fatawa Ibnu Taimiah juzuk 6).

Dan ulama sepakat ayat tersebut memang ada kaitan dgn bughah pasal ada perkataan TABGHI yg bererti mereka yang bughah. So, Asri ni ambil ilmu dari siapa sehingga Asri katakan bahawa : "ayat itu BUKAN ayat bughah, ayat itu tiada kaitan dgn bughah". ??!! dari roh muhammad bin abdul wahhab kah? atau dari wahabi yg masuk UMNO baru2 n utk rosakkan UMNO dr dlm?

2- Berkaitan dgn Saidatuna 'Aisyah beliau tidak menyertai mana2 peperangan pun beliau hanya berada disalahsatu tempat antara 2 pihak yg berperang. 'Aisyah tidak turut berperang.

Mohd Asri bi Abdul Talib yang menukar nama ayahnya kepada Zainul Abidin waktu yang sama mengharamkan umat Islam menukar nama bapa masing2 merupakan seorang pengkhianat kepada ajaran Islam.

14 July, 2010

SEMINAR BAHLOL?




Assalamualaikum. Apabila saya diberi maklumat baru tadi mengenai satu seminar hebat yang akan diadakan di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya pada bulan ini 20-22hb Julai 2010 saya pun membuka laman blog seminar tersebut (klik)http://www.seminar-pemikiran-islam.blogspot.com/ dan meneliti info dalamnya. Malangnya saya dapati wujud bahagian yang telah ditulis orang orang yang tidak ilmiah (bukan team blog) mendakwa seminar ilmiah yang baik itu pula adalah Seminar Bahlol dan dia menggesa umat Islam agar tidak menghadirinya.



Sebenarnya seminar tersebut akan dibentang oleh pakar-pakar yang mengkaji dalam tajuk masing-masing dengan mendalam. Sebagai muslim yang bersifat ilmiah perlu akur dan tidak bersikap fanatik pada mana-mana pandangan khususnya dari golongan penganas dan tidak bertanggung-jawab seperti fahaman Wahabi yang ekstrem membunuh ulama Islam antaranya Mufti Daghistan dan Syeikh Nizar Al-Halabi rahimahumallah. Waktu yang sama anak-anak murid tuan Syeikh Nizar tidak langsung membalas apa-apa serangan bahkan tiada ludahan kepada Wahabi walaupun Wahabi yang membunuh Syeikh Nizar Asy-Syahid. Dan pembaca perlu ingat Asri Wahabi and the gengnya menyokong pembunuhan tersebut seperti mana mereka sendiri nyatakan dalam Majalah I.

Kebanyakan ulama Islam adalah dari fahaman Al-Asyairah dan menentang dengan keras fahaman tajsim, takfir dan tabdi' khususnya yang terbit dari Wahabi. Nah! sebenarnya Wahabi dan pendefendnya lah si BAHLOL bukan seminar itu.

Maka dengan ini saya mengajak dan menyeru agar umat Islam hadir ke Seminar tersebut dan jadual terbarunya telah dimaklumkan kepada saya adalah seperti berikut:



Tentatif Seminar Pemikiran Islam II

Tempat : Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.

Tarikh : 20-22hb Julai 2010

HARI PERTAMA : 20 Julai 2010 (SELASA)
8.00 – 8.30 pagi : Pendaftaran
8.30 – 10.30 pagi : Pembentangan Sesi 1 (Balai Ilmu)
Pengerusi : Prof. Madya Dr Wan Suhaimi bin Wan Abdullah
1. Suatu Perspektif Dalam Memahami Gerakan Wahabi Hj. Zaidi Hj. Hassan [Pengkaji Bebas]
2. Asya’irah dan Cabaran Semasa Di Thailand
Tn. Haji Ghazali Ahmad [Guru Pondok]
3. Pegangan Ahli Sunnah Wal Jama’ah Di Brunei Darussalam: Isu Dan Cabaran
Dr. Haji Norarfan bin Haji Zainal [Universiti Islam Sultan Sharif Ali,Brunei ]
4. Wahhabism in the English Works
Associate Prof. Dr. Ibrahim Abu Bakar [UKM]
5. Kaedah Penyebaran Dakwah Menerusi Mesej Akidah Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah: Kajian Terhadap Jam‘iyyah al-Mashari‘ al-Khayriyyah al-Islamiyyah di Lebanon
Dr. Sulaiman bin Ibrahim [Universiti Islam Sultan Sharif Ali, Brunei]
10.30 – 11.00 pagi : Kudapan
11.00 – 1.00 petang: UCAP UTAMA (Balai Ilmu)
Pengerusi : Dr. Faizuri bin Abdul Latif
”التحدي السلفي للمذهب الأشعري: جذوره تاريخه ومظاهره ووسائله وكيفية مواجهته“ Prof. Dr. Dheen Muhammad [Universiti of Qatar, Mesir]
1.00 – 2.30 petang : Rehat / Makan Tengah hari / Solat
2.30 – 5.00 petang : MAJLIS PERASMIAN DAN PELANCARAN JURNAL AFKAR (Dewan Kuliah Utama, API)
Dirsempurnakan oleh : Y.B. SENATOR MEJAR JENERAL DATO' SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM (B)" Menteri di Jabatan Perdana Menteri
5.00 petang : Minum Petang
HARI KEDUA : 21 Julai 2010 (RABU)

8.00 – 8.30 pagi : Kehadiran Peserta
8.30– 10.00 pagi : Pembentangan Sesi 2 (Balai Ilmu)
Pengerusi : Prof. Madya Mohamad Kamil Hj Ab Majid
1. Apakah Muhammad ‘Abdul Wahab Tokoh Mujaddid Muhammad Uthman el-Muhammady [UIAM]
2. Pro dan Kontra Mengenai Tawassul Dalam Aliran Pemikiran Islam Prof. Madya Dr. Mohd Fakhruddin bin Abd Mukti [UM]
3. Pendekatan Abu Hasan al-Ash`ari dan Ibn Taymiyyah Dalam Perbahasan Sifat-sifat Allah
Prof. Madya Dr. Ahmad Zaki Berahim @ Ibrahim [UM]
4. Pendekatan Para Mufassir Dalam Pentafsiran Ayat-Ayat Sifat: Analisis Dari Perspektif Aqidah Ahli Sunnah Wa Al-Jama`ah
Ahmad Fakhrurrazi Bin Mohammed Zabidi [UKM]
10.00 – 10.30 pagi : Kudapan
10.30 – 12.00 pagi : Pembentangan Sesi 3 (Balai Ilmu)
Pengerusi : Prof. Madya Dr. Mohd Fauzi bin Hamat
1. Polemik Isu-Isu Khilafiah di Malaysia
Dr. Luqman Bin Haji Abdullah [UM]
2. Pseudo-Salafi dan Keruntuhan Autoriti
Dr. Khalif Muammar A. Harris [UKM]
3. Tiga Saluran Utama Ilmu dalam Islam: Rumusan Ashā‘irah Māturidiyyah yang Kekal Munasabah
Dr. Mohd Zaidi b. Ismail [IKIM]
4. Aliran Salafi Moden Menurut Yusuf al-Qaradawi Prof. Madya Mohamad Kamil Hj Ab Majid [UM]


12.00 – 1.30 petang : Pembentangan Sesi 4 (Balai Ilmu)
Pengerusi : Prof. Madya Dr. Mohd Fakhruddin bin Abd Mukti
1. The Ash’raite School Between Religion and Thought Dr. Abdulhakim Ajhar [UM]
2. بعض أفكار ابن تيمية في العقيدة تحليل ومقارنة Dr. Muhamad Salim Muhamad Abu ‘Asi [Universiti Qatar]
3. قسمة التوحيد ودراسته بين ابن تيمية وعلماء الكلام Dr. Mas’ab al-Khoir Idris al-Said Mustafa al-Idrisi [Universiti Qatar]
4. العقيدة الأشعرية ومساهمتها في الحفاظ على أمن المجتمع والأمة
Tareek Laham [Beirut]
5. تثليث التوحيد وتوحيد الأمة Dr. Mohamad Rifaie [USIM]
1.30 – 2.30 petang : Rehat / Makan Tengah hari/ Solat
2.30 – 4.00 petang : Pembentangan Sesi 5 (Balai Ilmu)
Pengerusi : Prof. Madya Dr. Khadijah binti Mohd Hambali @ Khambali
1. Pendekatan Wasatiyyah Dalam Aliran al-Asha`irah Prof. Madya Dr Wan Suhaimi bin Wan Abdullah [UM]
2. Konsep Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah : Satu Penilaian Prof. Madya Dr Asmadi Mohd Naim [UUM]
3. التراث الأشعري في ميدان العلم الإسلامي Dr. ‘Isa ‘Abdullah ‘Ali [Universiti Qatar]
4. الأشاعرة بين الغلو والتقصير وبين الإفراط والتفريط
Dr Shaykh Salim Ulwan al-Husayni [Darul Fatwa, Australia]






4.00 – 5.30 petang : Pembentangan Sesi 6 (Balai Ilmu)

Pengerusi : Prof. Madya Dr Wan Suhaimi bin Wan Abdullah

1. Pemikiran Akidah Muhammad `Abdul Wahab dan Ibn Taymiyyah: Satu Analisis Perbandingan
Dr. Abdol Rahman Mahmood [UKM]
2. Pendidikan Akidah Menerusi Huraian Sifat 20 di Malaysia
Prof. Madya Dr. Mudasir Rosder [UKM]
3. Ta’wil Dalam Tradisi Aqidah Asha’irah
Dr. Mohd Farid Mohd Shahran [UIAM]
4. Tauhid Rububiyyah dan Tauhid Uluhiyyah Menurut Muhammad bin `Abd al-Wahhab
Prof. Madya Dr. Mohd Fauzi bin Hamat [UM]

5.30 – 6.00 petang : Minum Petang
HARI KETIGA : 22 Julai 2010 (KHAMIS)
8.00 – 8.30 pagi : Kehadiran Peserta
8.30– 10.00 pagi : Pembentangan Sesi 7 (Balai Ilmu)
Pengerusi : Prof. Madya Dr. Mohd Fauzi bin Hamat
1. Konsep Kebersebaban Al-Ghazali: Alternatif faham Saintisme
Azmil bin Zainal [UM]
2. Manhaj Ibn Khuzaimah dalam Wacana ayat-ayat Mutasyabihat: Analisis menurut Pemikiran al-Razi
Mohd Hamidi bin Ismail [ UM ]
3. Konsep Muqtadayat al-Uluhiyyah Dan Awhal Al-Tauhid Dalam Mentauhidkan Allah SWT Menurut Sheikh Mukhtar Ali al-Dusuqi
Muhammad Saiful Islami Mohd Taher, Siti Aisyah Yusof, Nik Muhammad Rozi Nik Yusoff [UiTM & UM]
1. Tradisi Penulisan Kitab Sharah Dalam Kerangka Aqidah Asha’irah: Rujukan Khusus Kepada Kitab Sharah Melayu
Che’ Razi Bin Jusoh [UM]

10.00 – 10.30 pagi : Kudapan




10.30 – 12.00 pagi : Pembentangan Sesi 8 (Balai Ilmu)
Pengerusi : Dr. Faizuri bin Abdul Latif
1. Hasan Kafi al-Bosnawi between Asha’irah and Maturidiyyah
Dr. Ali Akbar Ziaee (UIAM)
2. الفكر الاشعري والوحدة الفكرية في المغرب الإسلامي
Tarek Ladjal [UM]
3. ملاحظات الشيخ الندوي على أسلوب علم الكلام فى إثبات العقائد الإسلامية
Muhammad Shoheb [UM]
4. الثقافة العقدية عند الشيخ محمد الغزالي (ت1996م)
Fadila Grine [UM]
12.00 – 1.30 petang : Pembentangan Sesi 9 (Balai Ilmu)
Pengerusi : Prof. Madya Mohamad Kamil Hj Ab Majid
1. Ayat Mutasyabihat Menurut Sheikh Zainal Abidin al-Fatani dalam Kitab ‘Aqidah al-Najin Dr. Faizuri bin Abdul Latif [UM]
2. Analisis Kalimah Allah Menurut Perspektif Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah. Prof. Madya Dr. Khadijah binti Mohd Hambali @ Khambali [UM]
3. Imam Syamsuddin Ibn Al-Qayyim Al-Jauziyyah: Analisis Terhadap Metode Kajian Dan Penulisan Beliau Dalam Beberapa Karyanya Mengenai Ketuhanan
Faisal @ Ahmad Faisal bin Abdul Hamid [UM]
4. Konsep Wasatiyyah Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah Dalam Perbahasan Sifat Kalam
Syed Muhammad Hilmi Syed Abdul Rahman & Mohd Sobri Elias [UM]
1.30 – 2.30 petang : Rehat / Makan Tengah hari/ Solat
2.30 – 5.00 petang : Pembentangan Sesi 10 (Balai Ilmu)
Pengerusi : Dr. Luqman Bin Haji Abdullah
1. Fahaman Al-Asha’irah Dalam Nadlatul Ulama Di Indonesia
Mohammad Syakirin al Ghozaly [UM]
2. الخطاب العقدي في ماليزيا وتحديات العصر
Dr. Mustafa Bahjat & Dr. Ahmad Kasim Kasar [UM]
3. جهود الأئمة الاشعرية في المولد النبوي: السيوطي نموذجا
Ibtisam Abdullah Ali [UM]
4. جهود الإمام البيهقي الأشعري –رحمه الله- في إثبات العقيدة والدفاع عنها
Nawaf Mohammed Al Harbi [UM]

HADIRLAH BERAMAI-RAMAI UNTUK MENJAYAKAN SEMINAR ILMIAH YANG BAIK INI.
p/s: Sy x dpt hadir krn time tu di luar kwsn.

12 July, 2010

Piala Dunia Tokoh WAHHABI Kafirkan Semua WAHABI

DALAM RAKAMAN INI DENGAN JELAS WAHABI SALING MENGKAFIRKAN SATU SAMA LAIN.



TOKOH WAHABI BERNAMA SOLEH AL-UTHAIMEN MENGHARUSKAN SIFAT DUDUK (JALAS) BAGI ALLAH SEDANGKAN ITU BUKAN AKIDAH ISLAM. MANAKALA TOKOH WAHABI SORANG LAGI BERNAMA AL-ALBANI MENGKAFIRKANNYA. IBNU TAIMIAH, IBNU QAYYIM AL-JAUZIYYAH, 'AID A;QARNI, AL-UTHAIMEIN DAN SEMUA WAHABI YANG MENDAKWA ALLAH ITU DUDUK (JALASA,ISTIQRAR,QU'UD) MEREKA TELAH PUN DIHUKUM KAFIR (BUKAN MUSLIM) OLEH NASIRUDDIN AL-ALBANI.

09 July, 2010

ESQ SESAT. Ini bukti2 & sebab2nya



Mufti Wilayah Malaysia: ESQ MURTAD (klik)


ESQ SESAT. INI BUKTINYA DAN MENGAPA?

Tidak dinafikan ramai dikalangan tokoh ilmuan cuba dikambing hitamkan oleh ajaran sesat seperti Musyabbihah Wahabi, Syiah dan selainnya. Tidak terlepas beberapa tokoh mufti diperbodohkan oleh beberapa ajaran yang menyeleweng seperti ajaran Dr Asri (bekas mufti) dan selainnya.

Kini pula ESQ Leadership Center yang dipelopori oleh pendakwa ikut sufi (tetapi bukan sufi sebenar pun) bahkan menyeleweng dari fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah sebenar (Al-Asyairah&Almaturidiyah) dia (pengasas ESQ) yang bernama Ary Ginanjar Agustian dinilai melalui ESQ terdapat beberapa penyelewengan. Terdapat juga akidah Ary ini mirip akidah Wahabi ang mendakwa Allah serupa dengan makhluk duduk atas arasy.

Bukti-bukti:

Bukti (1)- TAFSIRAN BID'AH ESQ TERHADAP IMAN, ISLAM & IHSAN.



SLOGAN THE ESQ WAY 165 IAITU MEMBANGUN KECERDASAN EMOSI DAN SPIRITUAL BERDASARKAN 1 HATI YANG IHSAN, 6 PRINSIP MORAL BERDASARKAN RUKUN IMAN, 5 LANGKAH KEJAYAAN BERDASARKAN RUKUN ISLAM •
RUKUN ISLAM: SEBAGAI SUMBER AKTIVITI FIZIK (IQ) BERFUNGSI MENJAWABWHAT I THINK DIBIMBING, DIARAH & DIKENDALI OLEH 5 RUKUN ISLAM SEBAGAI MEMBINA PERSONAL STRENGTH•

RUKUN IMAN: SEBAGAI SUMBER KECERDASAN EMOSI (EQ) BERFUNGSI MENJAWAB WHAT I FEEL DIBENTUK DAN DIBANGUN OLEH 6 PRINSIP RUKUN IMAN UNTUK MEMBINA MENTAL BUILDING•

IHSAN: SEBAGAI SUMBER KECERDASAN SPIRITUAL (SQ) BERFUNGSI MENJAWABWHO I AM BERSUMBERKAN AL-ASMA’ AL-HUSNA YANG BERSIFAT UNIVERSAL DIRINGKASKAN DENGAN ESQ MODEL
LINGKARAN TERDALAM: GOD SPOT IAITU PADA DIMENSI SPIRITUAL (SQ). LINGKARAN LUAR PADA DIMENSI EMOSI (EQ). PADA LINGKARAN PALING LUAR TERDAPAT5 LINGKARAN KECIL PADA DIMENSI FIZIK (IQ) PADA ALAM SEDAR. LINGKARAN PADA DIMENSI EMOSI (EQ) DAN DIMENSI FIZIK (IQ) HARUS BERADA PADA GARIS EDARNYA DAN MENGORBIT PADA TITIK TUHAN (GOD SPOT)• IA SEPERTI GERAKAN GALAKSI BIMA SAKTI (MILKY WAY), GERAKAN ATOM ATAU GERAKAN JEMAAH HAJI YANG MENGELILINGI KA’BAH. SEMUANYA BERTAWAF DAN TUNDUK KEPADA SIFAT-SIFAT TUHAN. KONSEP INI DINAMAKAN OLEH ARY GINANJAR SEBAGAI GOD SENTRIS IAITU BERPUSAT KEPADA SQ.

SETELAH SELESAI MEMBERI PENJELASAN TENTANG SLOGAN THE ESQ WAY 165, PARA MODERATOR AKAN MENGEMUKAKAN SURAH AL-MA’IDAH AYAT 3 BERMAKSUD:-


• “PADA HARI INI, AKU TELAH SEMPURNAKAN BAGI KAMU AGAMA KAMU, DAN AKU TELAH CUKUPKAN NIKMATKU KEPADA KAMU, DAN AKU TELAH REDAKAN ISLAM ITU MENJADI AGAMA UNTUK KAMU”.


• TAFSIRAN YANG DIKEMUKAKAN OLEH ESQ TERHADAP IMAN, ISLAM DAN IHSAN BERMOTIFKAN UNTUK MEMAKSAKAN KETIGA-TIGANYA BERSESUAIAN DENGAN MATLAMAT MEMBERI MOTIVASI KEPIMPINAN TERHADAP SUMBER MANUSIA


• TERDAPAT KERAGUAN APABILA SELESAI MENJELASKAN KESEMUA MAKSUD THE ESQ WAY 165, MODERATOR AKAN MEMBACA SURAH AL-MA’IDAH AYAT 3, SEOLAH-OLAH INGIN MENGATAKAN BAHAWA ISLAM SESEORANG TELAH SEMPURNA APABILA SELESAI SAHAJA MEMPELAJARI THE ESQ WAY 165.
____________________________________

Bukti (2)- ESQ MENDAKWA KEKUATAN LUAR BIASA SEPERTI MUKJIZAT, KARAMAH @ MAUNAH BOLEH BERLAKU MELALUI RUMUS ZMP.

DALAM SATU SESI, ESQ MEMBAWA KISAH SEORANG KAPTEN KAPAL TERBANG YANG MENGALAMI KEROSAKAN ENJIN PESAWATNYA. KETIKA DI UDARA. KAPTEN TERSEBUT DENGAN TENANG TELAH MENYERAHKAN DIRI DAN PENUMPANGNYA KEPADA ALLAH SWT. AKHIRNYA DENGAN TENANG PESAWAT ITU BERJAYA MENDARAT DENGAN SELAMAT. KISAH INI JUGA DIKIASKAN DENGAN KISAH NABI MUSA DISELAMATKAN DARIPADA KEZALIMAN FIR’AUN MELALUI LAUT YANG TERBELAH. PERKARA INI DIDAKWA BERLAKU MELALUI RUMUS ZMP BERIKUT:-


• RUMUS ZMP (ZERO MIND PROCESS):

• T = R ATAU 1 = ∞

A 0

• KETERANGAN:

T = TAUHID (PRINSIP TAUHID)

A = ABDI ALLAH

R = RAHMATAN LIL ‘ALAMIN

• ERTINYA: APABILA DIMASUKKAN NO. 1 PADA ‘T’, DAN NO. 0 (NOL) PADA ‘A’, MAKA NILAI ‘R’ “MENDEKATI TAK TERHINGGA”.

• NO. 1 APABILA DIBAHAGI NOL HASILNYA HAMPIR MENDEKATI TAK TERHINGGA.

• ERTINYA, APABILA KITA MENUHANKAN ALLAH YANG SATU (T) & MELETAKKAN DIRI SEBAGAI HAMBA, DENGAN MEN”ZERO”KAN DIRI KEPADA-NYA. ALLAH AKAN MENOLONG KITA DENGAN KEKUATAN-NYA YANG LUAR BIASA.

-PENJELASAN ARY GINANJAR (PENGASAS ESQ) TENTANG RUMUS ZMP

ARY MENJELASKAN RUMUS ZMP DAPAT DILIHAT PADA KISAH KAP. ABD. RAZAK & KISAH NABI MUSA DISELAMATKAN ALLAH DARI FIRAUN

Sanggahan:

• PERKARA LUAR BIASA YANG DIMAKSUDKAN OLEH ESQ INI BOLEH DITERJEMAHKAN SEBAGAI KARAMAH ATAU MA’UNAH.

• MENURUT AQIDAH ISLAM, KARAMAH DAN MA’UNAH ADALAH SESUATU YANG TIDAK BOLEH DITUNTUT DAN TIDAK MEMILIKI RUMUSAN KHUSUS SEPERTI MANA YANG CUBA DIPAPARKAN OLEH ESQ MELALUI RUMUS ZMP.

• RUMUSAN INI AKAN MEMBAWA FAHAMAN BAHAWA SEMUA PERKARA-PERKARA LUAR BIASA YANG BERLAKU SAMA ADA KEPADA PARA NABI ATAU WALI BOLEH DILAKUKAN OLEH SESIAPA SAHAJA MELALUI RUMUS ZMP.

Dalam Buku ESQ:


_______________________________________

Bukti (3)- TAFSIRAN SALAH TERHADAP AL-ASMA’ AL-HUSNA.

KENYATAAN ARY GINANJAR BERKENAAN SUARA HATI OLEH KERANA ESQ MENGANGGAP SUARA HATI MANUSIA ADALAH TERPANCAR DARI NAMA-NAMA ALLAH, ESQ CUBA MENAFSIRKAN NAMA-NAMA ALLAH SWT SESUAI DGN SIFAT-SIFAT MANUSIA

• DALAM SATU SIMULASI, SEORANG MODERATOR TAMPIL DENGAN MEMBAWA SEJAMBAK BUNGA KE HADAPAN PARA PESERTA LALU MEROSAKKAN BUNGA TERSEBUT SEDIKIT DEMI SEDIKIT.
LALU, MUNCUL SEORANG PESERTA WANITA LALU MERAMPAS BUNGA TERSEBUT DARIPADA TANGAN MODERATOR. KEMUDIAN MODERATOR ESQ MERUMUSKAN BAHAWA SUARA HATI MANUSIA AKAN BERTINDAK APABILA MELIHAT SIFAT-SIFAT ALLAH IAITU ’CANTIK’ YANG TERDAPAT PADA BUNGA TERSEBUT CUBA DIROSAKKAN. KEMUDIA MENDAKWA ITU TANDANYA SIFAT ALLAH ’CANTIK’ TERDAPAT DALAM DIRI MANUSIA.


RAKAMAN AUDIO MODERATOR ESQ:
“ APA SIFAT BUNGA TUAN-TUAN? INDAH. SIFAT SIAPAKAH ITU? ALLAH! SIFAT SIAPAKAH YANG DILINDUNGI? ALLAH! SIFAT SIAPAKAH YANG DIROSAKKAN? ALLAH! SEBETULNYA SIAPA YG DINODAI TUAN-TUAN? ALLAH!”

UCAPAN ‘MUQARRABIN’ DI SISI ESQ ADALAH MEMAHAMI KETINGGIAN GUNUNG EVEREST SEBAGAI SIFAT ALLAH YG MAHA TINGGI & KELUASAN ALAM SEBAGAI SIFAT ALLAH YG MAHA LUAS.
“MATAHARI ITU TUNDUK DAN TAAT KEPADA ALLAH,TUAN PUAN,APA KESIMPULANNYA? SEMUA YANG ADA DI ALAM SEMESTA INI SESUNGGUHNYA MEWAKILI SIFAT ALLAH, ITU CARANYA MEREKA TUNDUK DAN SUJUD KEPADA ALLAH! ”

ESQ JUGA MENDAKWA MANUSIA-MANUSIA ITU WAKIL SECARA LANGSUNG ALLAH.

ESQ MENAFSIRKAN SEMUA NAMA-NAMA ALLAH PADA DIRI MANUSIA TERMASUK NAMA-NAMA ALLAH YANG BERSIFAT KHUSUS BAGI ZAT-NYA SPT: AL-JABBAR, AL-MUTAKABBIR, AL-KHALIQ, AL-MUSAWWIR & AL-QAHHAR.

SANGGAHAN:


• KAEDAH MEMAHAMI AL-ASMA’ AL-HUSNA YG DIBENTANG OLEH ESQ BOLEH MEMBAWA (MUHIM) KEPADA INTIQAL @ HULUL @ ITTIHAD SIFAT ALLAH KE DALAM DIRI MANUSIA. IA BERDASARKAN PEMERHATIAN BERIKUT:-


• ESQ MENAFSIRKAN TIUPAN ROH (CIPTAAN) KU (ALLAH) SEBAGAI TIUPAN 99 NAMA/SIFAT ALLAH DALAM DIRI MANUSIA.

• ESQ MENYAMAKAN SIFAT ALLAH DENGAN SIFAT MAKHLUK SECARA MUTLAK SPT DLM SIMULASI SIFAT ‘CANTIK’ PADA BUNGA & SELURUH ALAM YG DIKATAKAN MEWAKILI SIFAT ALLAH

KAEDAH ESQ INI MENYALAHI AQIDAH BERDASARKAN HUJAH BERIKUT:-

• PENYANDARAN ROH KEPADA KATA GANTI NAMA AKU IAITU ALLAH ADALAH SEBAGAI PENGHORMATAN KEPADA KEJADIAN MANUSIA SEBAGAIMANA DIJELASKAN OLEH AL-QURTUBI. OLEH ITU ROH-KU BUKAN BERMAKSUD 99 SIFAT ALLAH SEPERTI YG DITAFSIR OLEH ESQ.

• MENYAMAKAN SIFAT ALLAH DGN SIFAT MAKHLUK SECARA MUTLAK MENYALAHI KAEDAH MEMAHAMI ASMA’ DAN SIFAT ALLAH SEBAGAIMANA DIJELASKAN OLEH AL-GHAZALI DLM AL-MAQSAD AL-ASNA SEPERTI BERIKUT:-

• PERSOALAN YANG TIMBUL: APAKAH YANG ESQ MAKSUDKAN APABILA MENGATAKAN 99 SIFAT ALLAH DITIUPKAN KE DALAM DIRI MANUSIA SEBAGAI FITRAH? ADAKAH IA ADALAH ‘AIN SIFAT ALLAH SWT?

• KAJIAN MENUNJUKKAN ESQ INGIN MENGATAKAN BAHAWA MANUSIA & ALAM MEWAKILI SIFAT2 ALLAH SECARA MUTLAK.

• NAMUN BEGITU ESQ CUBA MENYESUAIKAN MAKSUD NAMA-NAMA ALLAH ITU DENGAN MATLAMAT KURSUS IAITU MOTIVASI DIRI & KEPIMPINAN.

Ini bukti2nya tadi:






_____________

Bukti (4)- MENCAPAI KESEDARAN ROHANI MELALUI SUARA HATI.

SUARA HATI TERDAPAT PADA KESELURUHAN MANUSIA TANPA MENGIRA AGAMA DAN IANYA BERSIFAT UNIVERSAL. MANAKALA SOFTWARE BAGI SUARA HATI ITU IALAH NAMA-NAMA DAN SIFAT-SIFAT ALLAH SWT. SUARA HATI INI WUJUD APABILA ALLAH SWT MENIUPKAN KE DALAM DIRI SETIAP MANUSIA RUH CIPTAAN-NYA. MAKA SUARA HATI IALAH KUNCI SPIRITUAL.

ESQ MENDAKWA NABI MUHAMMAD SAW ADALAH PEMIMPIN YANG PALING KUAT BERPEGANG KEPADA SUARA HATI DAN LOGIK AKAL.

ESQMENDAKWA SOLAT ADALAH TUNTUTAN SUARA HATI & BUKANLAH UNTUK ALLAH NAMUN UNTUK KEPENTINGAN MANUSIA ITU SENDIRI.

SANGGAHAN:


• TAFSIRAN MAKNA ‘FITRAH’ DENGAN ‘SUARA HATI’ ADALAH MENYALAHI PARA ULAMA YANG MENAFSIRKANNYA DENGAN MAKNA ‘AGAMA ISLAM’.

• IA BERSESUAIAN DGN SABDA RASULULLAH SAW: “SETIAP BAYI DILAHIRKAN DALAM KEADAAN FITRAH (SUCI DAN BERSIH). MAKA, KEDUA IBU BAPANYA YANG MENJADIKAN ANAKNYA SEBAGAI YAHUDI, NASRANI ATAU MAJUSI.”

• MENJELASKAN HADITH INI, IMAM NAWAWI BERPENDAPAT PANDANGAN PALING SAHIH IALAH SETIAP BAYI YANG LAHIR DIBERI KECENDERUNGAN ATAU KESESUAIAN UNTUK MENERIMA ISLAM.

• PARA ULAMA SEPERTI ULAMA AL-AZHAR KETIKA MENJAWAB BERKENAAN DENGAN HADITH MEMOHON FATWA DARIPADA HATI TELAH MENJELASKAN BAHAWA IA TERBATAS KEPADA HATI YANG TERDIDIK DI ATAS DIDIKAN YANG BAIK, TETAPI SEKIRANYA TIDAK MAKA HATI TIDAK MAMPU MEMBUAT KEPUTUSAN UNTUK MENENTUKAN BAIK DAN BURUK SESUATU PERKARA.


• BERFATWA DENGAN HATI JUGA BERTENTANGAN DENGAN TUNTUTAN BERPEGANG KPD AL-QUR’AN DAN AL-HADITH. IMAM AL-QURTUBI MENJELASKAN PERKARA INI SEBAGAIMANA YANG BERLAKU KPD GOL. SUFÍ MELAMPAU YANG GEMAR MENGAMBIL HUKUM HANYA BERDASARKAN HATI. Rujuk:





______________________________

Bukti (5)- ESQ MENDAKWA MENCAPAI KEBENARAN MELALUI PENCARIAN (TERMASUK PARA NABI TANPA MENYEBUT PERANAN WAHYU).

MENDAKWA MANUSIA MAMPU MENEMUI KEBENARAN DENGAN PENCARIAN SEBAGAIMANA BERLAKU KEPADA NABI MUHAMMAD SAW, NABI IBRAHIM AS DAN NABI MUSA AS. NABI MUHAMMAD MENCARI DI GUA HIRA’, NABI IBRAHIM PULA MENCARI MAKNA DIRI DI SEBALIK BINTANG, BULAN DAN MATAHARI. MANAKALA NABI MUSA MENCARI SELAMA 40 HARI DI GUNUNG THUR SAINA.
PENGASAS ESQ, ARY GINANJAR TURUT MERASAI PENCARIAN YANG SAMA SEPERTI NABI-NABI ITU, OLEH ITU DIA INGIN BERKONGSI BERSAMA ORANG LAIN LALU MEMAPARKANNYA DALAM BENTUK DRAMA SINGKAT IAITU KURSUS INI:-

• KENYATAAN BAHAWA NABI MUHAMMAD, NABI IBRAHIM DAN NABI MUSA MENEMUI KEBENARAN ATAU KESEDARAN ROHANI MELALUI PENCARIAN/USAHA SENDIRI ADALAH BATIL.


• INI KERANA NABI-NABI TERSEBUT MENERIMA KEBENARAN DENGAN WAHYU ALLAH SWT DAN BUKAN DENGAN PENCARIAN DAN PENGALAMAN.


• إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آَدَمَ وَنُوحًا وَآَلَ إِبْرَاهِيمَ وَآَلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِين


SANGGAHAN:


NABI MUHAMMAD PERGI KE GUA HIRA MELALUI WAHYU DARIPADA ALLAH SWT. IA JELAS DALAM HADITH YANG DIRIWAYATKAN DARIPADA ‘AISYAH R.A. : “MULA-MULA WAHYU ALLAH SWT DITURUNKAN KEPADA RASULULLAH SAW IALAH DALAM BENTUK MIMPI-MIMPI YANG KEBENARANNYA SETERANG CAHAYA SIANG HARI, LALU KECINTAAN BER-KHALWAT (MENGASINGKAN DIRI) DILIMPAHKAN ALLAH SWT KEPADANYA…


NABI IBRAHIM PULA BUKAN MENCARI DAN MENEMUI KEBENARAN DI SEBALIK BULAN & BINTANG. SEBALIKNYA PERISTIWA ITU BERLAKU SETELAH NABI IBRAHIM TELAH PUN DIUTUS MENJADI NABI DAN MENYAMPAIKAN RISALAH ALLAH. PERISTIWA ITU HANYA SEBAGAI HUJJAH UNTUK MENUNJUKKAN KEBENARAN ALLAH SWT KEPADA KAUMNYA SEBAGAIMANA YANG DIJAWAB OLEH IMAM FAKHRUDDIN AL-RAZI.


• MANAKALA PEMERGIAN NABI MUSA KE THUR SAINA’ BUKANLAH UNTUK PENCARIAN ATAS DIRI SENDIRI TETAPI IA MERUPAKAN JANJI ALLAH SWT KEPADA NABI MUSA UNTUK MENERIMA RISALAH ALLAH (TAURAT). SEDANGKAN KETIKA ITU NABI MUSA TELAH PUN MENJADI RASUL.


• PERBUATAN PENGASAS ESQ MENGIASKAN DIRINYA DENGAN PARA NABI DALAM PENCARIAN SPIRITUAL ADALAH SESUATU YANG SALAH KERANA PARA NABI ADALAH GOLONGAN YANG DIPILIH OLEH ALLAH SWT SECARA KHUSUS SEBAGAI UTUSANNYA.

Buktinya:



_____________________



Penjelasan2 Penyelewengan & Kesesatan ESQ:


a) Perkara-perkara aqidah yang eksklusif di dalam Islam cuba difahami secara inklusif melangkaui agama-agama lain memandangkan para perserta kursus terdiri daripada pelbagai latar belakang agama dengan memutar-belit banyak perkara.


b) Menafsir secara salah terhadap kisah Nabi Muhammad SAW, Nabi Ibrahim AS dan Nabi Musa AS yang dikatakan mencapai kesedaran rohani melalui pencarian dan pengalaman.


c) Membimbing supaya para peserta menuruti suara hati kerana ia adalah punca kebenaran dan Ihsan memandangkan nama-nama dan sifat-sifat Tuhan terletak di dalam God Spot.


d) Mentafsirkan al-Asma al-Husna tanpa berteraskan disiplin ilmu aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah sebenar, sebaliknya ESQ cuba memaksa dalam menterjemah nama-nama Allah bersesuaian dengan matlamat kursus iaitu untuk motivasi kepimpinan.


e) Mengemukakan tafsiran baru terhadap Iman, Islam dan Ihsan.


f) Mengadakan rumus ZMP yang didakwa punca manusia mendapat kekuatan atau perkara luar biasa.


g) Menganjurkan perbuatan-perbuatan ibadah Islam dengan disertai bersama oleh peserta bukan Islam.

Berdasarkan penghayatan dapatlah dinyatakan aspek penyelewengan ESQ ini:


1- Penyelewengan ESQ dari segi Akidah;



a) Mendakwa para Nabi mencapai kebenaran (kesedaran rohani) menerusi pengalaman dan pencarian (tanpa menyatakan peranan wahyu). Pengasasnya mengiaskan dirinya dengan para Nabi dalam pencarian mencari kebenaran sedangkan para Nabi dikurniakan wahyu oleh Allah SWT.


b) Menafikan eksklusivisme aqidah Islam dengan mengatakan bahawa rukun Iman, rukun Islam dan Ihsan bukan hanya eksklusif untuk umat Islam.


c) Mendakwa suara hati ialah punca kesedaran rohani (spiritual quotient/martabat ihsan) termasuk mendakwa Nabi Muhammad SAW sebagai pemimpin yang paling kuat berpegang kepada logika dan suara hati.


d) Tafsiran salah terhadap al-Asma’ al-Husna iaitu dengan mengatakan bahawa manusia dan seluruh alam adalah wakil 99 nama/sifat Allah SWT. ESQ mendakwa ‘fitrah’ bermaksud Allah SWT meniupkan 99 sifat-Nya ke dalam diri manusia. Di samping itu ESQ cuba menafsirkan semua nama-nama Allah SWT bersesuaian dengan matlamat kursus.


e) Mendakwa kekuatan luar biasa seperti mukjizat dan karamah boleh berlaku melalui rumus Zero Mind Process (ZMP). Dengan rumus ZMP ini, ESQ mengiaskan bahawa mukjizat Nabi Musa a.s. diselamatkan oleh Allah SWT daripada tentera Fir’aun boleh jua berlaku kepada orang lain iaitu seperti yang berlaku kepada juru terbang Kapten Abdul Razak.


2- Penyelewengan ESQ dari segi Syariah;


a) Mengadakan tafsiran baru terhadap Islam, Iman dan Ihsan dalam penjelasan berkenaan The ESQ Way 165 dengan diakhiri perbuatan memutar-belitkan ayat al-Qur’an “Pada hari ini aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu...”.


b) Sujud dengan tidak menurut hukum syara’ serta diikuti bersama peserta bukan Islam.


c) Simulasi dengan melakukan perbuatan-perbuatan haji dengan disertai bersama peserta bukan Islam.


d) Mengambil pedoman daripada golongan yang tertolak seperti menerima teori Kod 19 yang dibawa oleh Rashad Khalifah dan pandangan-pandangan ahli falsafah Barat tentang makna kebenaran.

Berdasarkan kenyataan umat Islam yang mengikuti dan prihatin dengan isu kesesatan ESQ ini dapat dikumpulkan pandangan umat Islam berkaitan ESQ adalah seperti berikut:

a) Pendekatan menggunakan penemuan sains bagi membuktikan kebenaran al-Qur’an tidak sesuai kepada umat Islam tetapi hanya sesuai buat bukan Islam dan golongan tidak mendapat pendedahan agama.


b) Pendekatan meluahkan rasa hati secara histerikal, khususnya ketika memohon ampun kepada Allah di khalayak ramai dengan menceritakan dosa masing-masing kepada umum.


c) ESQ sebagai satu kursus penyucian diri dengan kenyataan moderator ESQ, ”Pada hari ini, kamu telah dimuliakan sama seperti para Nabi dan orang-orang yang mulia”. Ia mirip dengan konsep agama Kristian.


d) Muzik latar yang sentiasa digunakan walaupun ketika berdoa, bersujud dan membaca al-Fatihah.


e) Terdapat percampuran antara aktiviti keagamaan dan hiburan.


f) Terdapat ciri-ciri ketaksuban alumni ESQ terhadap Ary Ginanjar, ia dibimbangi melahirkan kumpulan seperti al-Arqam.


g) Terdapat ciri-ciri Batiniah dalam takwilan yang dibuat ke atas rukun Iman, Islam dan Ihsan demi menyesuaikannya dengan kehendak Barat.


h) Terjemahan ke atas Nama-nama dan Sifat-sifat Allah diterjemahkan dengan terjemahan yang longgar dan tidak tepat serta tidak mengambil manfaat daripada tafsiran Nama-nama dan Sifat-sifat Allah daripada para ulama mu’tabar.


i) Ayat-ayat al-Qur’an dan al-Hadith digunakan menurut faham dan kehendak moderator ESQ secara semberono ketika mereka cuba mengupas teori-teori yang dikemukakan oleh para sarjana Barat.


KURSUS ESQ YANG MENYELEWENG

Pada permulaan kursus, para moderator akan meminta kepada semua peserta supaya mengosongkan minda termasuk segala pengetahuan, pangkat dan kekayaan bagi memastikan hati mereka benar-benar dapat memahami apa yang akan dilalui. Perkara ini dinamakan sebagai zero mind process.

1. Menurut mereka, kursus ini tidak memerlukan sebarang catatan nota atau buku rujukan sebaliknya hanya mendengar, melihat dan memerhati melalui gambaran perjalanan yang akan dipaparkan. Bagi mereka, melalui pengalaman perjalanan hidup, manusia mampu untuk menemui kebenaran sebagaimana yang berlaku kepada tiga nabi besar iaitu Nabi Muhammad SAW, Nabi Ibrahim AS dan Nabi Musa AS. Menurut ESQ, proses pencarian makna diri itu telah dilakukan oleh Nabi Muhammad melalui lima tahun di Gua Hira’. Nabi Ibrahim pula selama bertahun-tahun mencari makna diri di sebalik bintang, bulan dan matahari. Manakala Nabi Musa pula mencari selama 40 hari di Gunung Thur Saina’. Di dalam bukunya, pengasas ESQ turut menjelaskan bagaimana beliau telah menemui makna dirinya melalui pengalaman hidupnya yang penuh berliku.

2. Kaedah yang digunakan, para peserta akan dipaparkan dengan dua bentuk perjalanan iaitu outer journey dan inner journey. Outer journey iaitu sebuah perjalanan mengembara ke angkasa lepas sehingga menembusi alam cakerawala setakat yang dapat dilihat oleh teleskop hubble. Melalui perjalanan ini moderator akan menjelaskan bagaimana kebenaran al-Qur’an tentang permulaan penciptaan alam semesta. Manakala inner journey pula merupakan perjalanan menyingkap jauh ke dalam diri manusia. Ia melihat bagaimana kejadian tubuh badan fizikal manusia sehingga sampai kepada satu titik yang dipanggil sebagai God Spot. Pada titik tersebut terdapatnya nilai-nilai spiritual pada seluruh manusia tanpa disedari oleh diri manusia itu sendiri.

Sanggahan:

Kenyataan bahawa kesedaran rohani (spiritual quotient) mampu dicapai melalui pengalaman adalah sesuatu yang agak meragukan. Ini kerana pengajaran seumpama ini boleh mengubah persepsi Islam terhadap ilmu. Bagi Islam pengalaman hidup hanyalah merupakan satu panduan agar manusia lebih berhati-hati tetapi ia tidak boleh dijadikan sumber mencapai tahap kesedaran rohani. Islam meletakkan ilmu sebagai punca untuk mencapai kesedaran rohani, oleh kerana itu golongan yang paling berilmu dianggap sebagai golongan yang amat bertaqwa kepada Allah, firman Allah di dalam surah Fathir ayat 28:

”Yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah di kalangan hamba-hambaNya ialah orang-orang yang berilmu”.

Kenyataan bahawa ketiga-tiga nabi iaitu Nabi Muhammad, Nabi Ibrahim dan Nabi Musa menemui kebenaran atau kesedaran rohani melalui pencarian juga adalah tidak tepat. Ini kerana nabi-nabi tersebut menerima kebenaran dengan wahyu Allah SWT dan bukan dengan pencarian dan pengalaman. Di sini dikemukakan kebatilan hujah-hujah yang mengatakan para Nabi mencari sebelum menerima wahyu atau hidayah:-

a) Pencarian Nabi Muhammad SAW di Gua Hira’ : Kita tidak boleh mengatakan Nabi Muhammad menemui kebenaran dengan pencarian melalui usahanya sendiri sebaliknya ia merupakan wahyu daripada Allah SWT. Ia jelas dalam hadith yang diriwayatkan daripada ‘Aisyah r.a. : “Mula-mula wahyu Allah SWT diturunkan kepada Rasulullah SAW ialah dalam bentuk mimpi-mimpi yang kebenarannya seterang cahaya siang hari, lalu kecintaan ber-khalwat (mengasingkan diri) dilimpahkan Allah SWT kepadanya. Ia pergi berkhalwat di gua Hira tempat ia beribadah kepada Allah SWT terus menerus selama beberapa malam sebelum kembali (atau ia ingin berjumpa dengan) keluarganya. Ia membawa bekal makanan untuk persediaan dan pulang menemui Khadijah (istrinya) untuk mengambil lagi bekal makanan hingga wahyu secara tiba-tiba diturunkan kepadanya pada saat ia masih berada di gua itu”.

b) Pencarian Nabi Ibrahim di sebalik bulan dan bintang : Nabi Ibrahim juga tidak boleh dikatakan menemui kebenaran melalui pencarian dan pengalaman. Ini kerana peristiwa yang digambarkan di dalam surah al-An’am ayat 76-78 bukan menunjukkan Nabi Ibrahim mencari dan menemui kebenaran hasil daripada usaha diri sendiri. Sebaliknya peristiwa itu berlaku setelah Nabi Ibrahim telah pun diutus menjadi nabi dan menyampaikan risalah Allah. Peristiwa itu hanya sebagai hujjah untuk menunjukkan kebenaran Allah SWT kepada kaumnya. Imam Fakhruddin al-Razi membentangkan hujah-hujah untuk mengatakan peristiwa tersebut berlaku setelah Nabi Ibrahim menjadi Rasul. Antara hujah beliau ialah seperti berikut:-


الحجة الأولى : أن القول بربوبية النجم كفر بالإجماع والكفر غير جائز بالإجماع على الأنبياء.

“Hujah pertama: Bahawa pendapat tentang ketuhanan bintang adalah kufur dengan ijma’, sedangkan kekufuran adalah sesuatu yang tidak harus secara ijma’ ke atas para Nabi”.

الحجة الثانية : أن إبراهيم عليه السلام كان قد عرف ربه قبل هذه الواقعة بالدليل . والدليل على صحة ما ذكرناه أنه تعالى أخبر عنه أنه قال قبل هذه الواقعة لأبيه آزر : { أَتَتَّخِذُ أَصْنَاماً ءالِهَةً إِنّى أراك وقومك في ظلال مبين } [الأنعام : 74].

“Hujah kedua: Bahawa Nabi Ibrahim a.s. sebenarnya telah mengenal tuhannya sebelum peristiwa ini dengan dalil (al-Qur’an). Dalil tentang kebenaran apa yang kami sebutkan ialah Allah SWT memberitahu tentangnya, bahawasanya beliau (Nabi Ibrahim) telah berkata sebelum peristiwa ini kepada bapanya, Azar: Adakah kamu mengambil berhala-berhala sebagai tuhan, sesungguhnya aku melihat kamu dan kaummu dalam kesesatan yang nyata”. (Surah al-An’am)

الحجة الثامنة : أن هذه الواقعة إنما حصلت بسبب مناظرة إبراهيم عليه السلام مع قومه ، والدليل عليه أنه تعالى لما ذكر هذه القصة قال : { وَتِلْكَ حُجَّتُنَا ءاتيناها إبراهيم على قَوْمِهِ } ولم يقل على نفسه ، فعلم أن هذه المباحثة إنما جرت مع قومه لأجل أن يرشدهم إلى الإيمان والتوحيد . لا لأجل أن إبراهيم كان يطلب الدين والمعرفة لنفسه.

“Hujah kelapan: Bahawa peristiwa ini terjadi dengan sebab perdebatan antara Nabi Ibrahim a.s. dengan kaumnya. Dalil tentangnya bahawa Allah SWT ketika menyebut kisah ini berfirman: Dan demikian hujah kami, kami datangkannya kepada Ibrahim buat kaumnya. Ayat ini tidak menyebut buat dirinya sendiri, maka dimaklumi bahawa perbahasan ini berlaku dengan kaumnya untuk memberikan mereka petunjuk kepada iman dan tauhid. Bukan dengan kerana Ibrahim mencari agama dan pengetahuan bagi dirinya sendiri” [2].


c) Pencarian Nabi Musa di Thur Saina’ : Berkenaan Nabi Musa pula, pemergian Musa ke Thur Saina’ bukanlah untuk pencarian atas diri sendiri tetapi ia merupakan janji Allah SWT kepada Nabi Musa untuk menerima risalah Allah (taurat). Ia disebut dengan jelas di dalam surah al-A‘raf ayat 142-144:

“Dan Kami telah janjikan masa kepada Nabi Musa (untuk memberikan Taurat) selama tiga puluh malam, serta Kami genapkan jumlahnya Dengan sepuluh malam lagi, lalu sempurnalah waktu Yang telah ditentukan oleh Tuhannya empat puluh malam. dan berkatalah Nabi Musa kepada saudaranya Nabi Harun (semasa keluar menerima Taurat): "Gantikanlah Aku Dalam (urusan memimpin) kaumku dan perbaikilah (Keadaan mereka sepeninggalanku), dan janganlah Engkau menurut jalan orang-orang Yang melakukan kerosakan”.

WALLAHU 'ALAM

www.abu-syafiq.blogspot.com

08 July, 2010

DISKUSI ILMU & DEBAT SUNNI vs WAHABI


TERKINI DAN TERBAIK...


PERBINCANGAN ILMIAH SERTA DEBAT SECARA LANGSUNG....


Demi mencari dan menegakkan kebenaran... Ahlu Sunnah Wal Jamaah Malaysia telah menyediakan bilik perbincangan dan perdebatan antara Ahlu Sunnah Wal Jamaah Malaysia berdebat dengan Syiah dan Wahhabiyah.


Perbincngan dan perdebatan ini adalah secara langsung terus dari bilik yang sesiapa sahaja dan dari mana tempat berada samaada di rumah, pejabat atau dimana-mana sekali pun dialu-alukan untuk masuk bilik ini bersama menjayakan, mendengar dan berkongsi ilmu islam .

* PERHATIAN...!


JADUAL PERBINCANGAN DAN DEBAT BERMULA JAM 9.30 MALAM WAKTU MALAYSIA PADA SETIAP HARI TERUTAMA JUMAAT, SABTU DAN AHAD (waktu panas).

*Bagi sesiapa yang hanya mahu perdebatan di Yahoo Messenger YM sila addkan id: abu_syafiq1 dan kemudian pm id tersebut untuk anda dibawa ke bilik perbincangan.


Atau mengunakan cara ini:

1- Download: www.paltalk.com .


2- Daftar nama anda (sekiranya tidak pernah mempunyai id paltalk).


3- Buka Paltalk Messenger.


4- Login Paltalk dengan taip nama pendaftaran (nickname) dan password anda.


5- Dikotak Paltalk tersebut anda klik pada Chat Rooms.


6- Klik pada Rooms.


7- Taipkan: ' Islam Malaysia ' dalam kotak yang tertulis Search for a Chat Room . Atau anda pilih dengan klik pada kotak ' Religion & Spirituality ' kemudian klik pada kotak ' Islam ' maka akan ada antara senarai ' Islam Malaysia ' dan anda klik padanya. Selamat mencuba dan selamat berbincang.




*Sila Addkan id: abu_syafiq1 untuk kemudahan ketika jadual.


*Kini SETIAP HARI Jam 9.30 Malam Waktu Malaysia.


*Harap pastikan komputer anda mempunyai mic untuk perbualan dan speaker untuk mendengar perdebatan. Sekiranya tidak anda boleh menaip dalam bilik tersebut.


* Penyertaan dari pengamal Syiah, Wahhabiyah dan apa-apa sahaja ajaran yang menyandarkan kepada Islam amat dialu-alukan.
* Debat dan perbincangan adalah mengunakan bahasa melayu.

_____________________________________


* Sekiranya room tidak dibuka maka anda tidak boleh masuk. Sila hubungi atau sms :
012-2850578 untuk maklumat lanjut mengenai room.
Sila war-warkan demi mencapai kebenaran dalam agama islam yang sebenar.

*Bagi sesiapa yang hanya mahu perdebatan di Yahoo Messenger YM sila addkan id: abu_syafiq1 dan kemudian pm id tersebut untuk anda dibawa ke bilik perbincangan.


Wassalam.

Klik Gambar Untuk Cepat

APA ITU WAHABI SEBENARNYA ?

AKIDAH ISLAM

AKIDAH ISLAM
INILAH AKIDAH ISLAM YANG RIWAYATKAN OLEH IMAM MUSLIM DALAM SOHIHNYA

SYEIKH ABDULLAH AL-HARARI : PAKAR HADITH ZAMAN KINI & PEJUANG AQIDAH ISLAM ZAMAN KINI

SYEIKH ABDULLAH AL-HARARI : PAKAR HADITH ZAMAN KINI & PEJUANG AQIDAH ISLAM ZAMAN KINI
Pakar Ilmu Hadith Zaman Kini Adalah Seorang Ulama Yang Beraliran Ahli Sunnah Wal Jama'ah Iaitu Al-Muhaddith Syeikh Abdullah Al-Harari. Wahhabi Yang Memusuhi Islam Dan Wahhabi Yang Membawa Ajaran Mujassimah Sangat Benci Terhadap Semua Ulama Islam Dan Mengkafirkan Umat Islam

Syeikh Abdullah Al-Harari

  • http://www.youtube.com/watch?v=3XfsIPzC4S8&NR=1

SYEIKH SAYYID 'ALAWI AL-MALIKY

SYEIKH SAYYID 'ALAWI AL-MALIKY
Beliau merupakan ulama ASWJ yg dikafirkan oleh Wahhabi. Beliau mengajar di Masjid Al-Haram Mekah di Bab As-Salam mengenai ilmu aqidah Ahli Sunnah Wal Jama'ah Al-Asya'irah. Kemudian beliau dihalau oleh Wahhabi dan dimaki oleh Wahhabi sebagai Thogout Babis Salam. Wahhabi adalah Yahudi dan pembunuh ulama Islam.

Blog Ini Telah Mencecah Lebih 1 Juta Pengunjung Dalam Masa 10 Bulan Dari Pembukaan

Min Aina Yanzuruna Ilaina?